Diferențe la plata prin card
Ce poți face când plătești online în lei dar ți se debitează contul cu un echivalent în valută?
Articol de Daniel Neguţ, 23 Ianuarie 2016, 13:52
Centrul European al Consumatorilor - ECC Romania - a primit mai multe reclamații împotriva unor companii care vând online. Estre vorba despre plăţile cu cardul, consumatorii reclamând faptul că, deși prețul afișat de vânzător pe site era în lei, pe extrasul lor bancar apare o sumă diferită, ca rezultat al unei conversii din euro. Care este explicaţia şi ce soluţii au consumatorii în astfel de situaţii?
Consumatorii reclamă faptul că răspunsul invariabil al comercianţilor pentru această situaţie este că "băncile sunt de vină" pentru conversia în euro, ei transmiţând solicitarea de a se plăti o sumă în lei. La rândul lor, băncile emitente spun că ele respectă legea care le interzice să aplice vreun comision la tranzacțiile cu cardul. Şi, totuşi, apare uneori o diferenţă între preţul afișat pe site-ul comerciantului și suma retrasă efectiv de pe card, diferenţă care poate fi interpretată şi ca un comision bancar. Dar nu este aşa.
De fapt, problema este legată de ţările de origine ale celor două bănci participante la tranzacţie - a furnizorului şi cea care a emis cardul clientului. Dacă sunt din ţări diferite, plata nu se poate face direct în lei, chiar dacă ambele conturi sunt deschise în moneda noastră naţională, ci se trece printr-o dublă conversie - din lei, în euro şi din euro, înapoi în lei, la cursul propriu al fiecărei bănci în parte. Astfel, pot apărea diferenţe.
În mod normal, clienţii trebuie să fie informaţi că sunt aceste operaţiuni suplimentare, iar ei trebuie să-şi dea acordul. Dacă nu există aceste informații, situația poate constitui o practică incorectă din punct de vedere comercial, iar consumatorii ar trebui să-și recupereze diferențele dintre suma afișată pe site și cea retrasă de pe card.