Dacia se vinde "ca pîinea caldă"
În Europa, vânzările Dacia au crescut cu 95,8 la sută, cea mai mare creştere fiind în Germania, peste 85%, pentru modelul Logan.
Articol de Ionuţ Dragu, 30 Iulie 2009, 15:38
Vânzările Dacia au crescut, în primul semestru din 2009, cu 20,3 %, datorită modelului Sandero, conform unui comunicat dat publicităţii de Renault. Dacia şi-a majorat cota de piaţă în România cu 2,5 la sută în prima jumătate a anului, pe o piaţă care a scăzut cu 53,7 la sută. Modelul Logan a obţinut în Germania o creştere de 83,1 la sută, iar în Europa Orientală, Rusia, regiunea Maghreb, Turcia şi Eurasia, vânzările Dacia au avut un declin de 29,3 la sută, şi, respectiv, 66,2 la sută. Totuşi vânzările Dacia au crescut cu aproape 20 la sută în Maroc şi cu 56,3% în Algeria.
În Europa, vânzările Dacia au crescut în primul semestru cu 95,8 la sută, la 101.810 de vehicule, comparativ cu 52.005 vehicule în perioada similară din 2008, vânzãrile Logan înregistrând în Germania o creştere de 83,1 la sută.
Pe de altă parte, Renault a înregistrat în prima jumătate a anului o pierdere netă de 2,71 miliarde de euro, datorită crizei economice care a provocat "o cădere liberă" a vânzărilor auto în întreaga lume. Deşi în primul semestru din 2008, producătorul auto francez raportase un profit net de 1,58 miliarde de euro, veniturile Renault au scăzut, în primele 6 luni ale lui 2009, cu 23,7 la sută, pierderile fiind de 15,99 miliarde de euro.
Vânzările auto au înregistrat un declin mai lent în trimestrul doi din 2009, comparativ cu primul trimestru.
Activitatea grupului auto, în afara Europei a contribuit cu 6,8 la sută la scăderea cifrei de afaceri, efectul de volum negativ fiind agravat de efectele cursului de schimb în raport cu euro ale unor monede precum won-ul coreean, realul brazilian, rubla rusească dar şi leul românesc. Vânzările de organe mecanice (motoare, cutii de viteze, transmisii) şi de vehicule complet asamblate către parteneri au avut o contribuţie de 5,8 la sută la scăderea cifrei de afaceri, iar vânzările de vehicule utilitare au suferit de pe urmă scăderii pieţei VU în Europa.
Marja operaţională a Grupului este negativă în prima parte a anului 2009 şi se ridică la minus 620 milioane de euro, adică minus 3,98 la sută din cifra de afaceri. Această scădere se explică printr-un efect de paritate valutară negativ de 155 milioane de euro, o scădere a volumelor de vânzări de 978 milioane de euro cât şi o creştere a costului materiilor prime de 176 milioane de euro.
Ca urmare a scăderilor, Grupul Renault şi-a revizuit previziunile privind evoluţia pieţei auto mondiale în 2009 la peste 57 milioane de unităţi, ceea ce reprezintă o scădere de 12 la sută faţă de 2008. Anterior, Renault anticipa o scădere doar de 15 la sută. Grupul îşi reconfirmă obiectivele anunţate la începutul anului pentru 2009 şi anume o marjă brută de autofinanţare pozitivă şi o cotă de piaţă în creştere. Aceste obiective vor fi obţinute prin continuarea planului de acţiune pentru reducerea continuă a stocurilor, prin controlul creanţelor, limitarea investiţiilor, reducerea costurilor şi ameliorarea performanţei operaţionale faţă de primul semestru.