"Criză de ouă" în magazine
În multe magazine din Bucureşti şi din ţară, cofrajele de ouă au dispărut de câteva zile, iar în locurile unde se găsesc, preţul unui ou poate fi dublu faţă de preţul de acum o lună.
Articol de Beatrice Brăileanu, 27 Februarie 2012, 12:44
Preşedintele Asociaţiei Crescătorilor de Păsări Ilie Van a declarat pentru Radio România Actualităţi că în momentul de faţă "oferta de ouă pentru marile oraşe din România este mai mică decât cererea".
El nu a precizat în ce constă diferenţa dintre cerere şi ofertă, dar susţine că situaţia din România reflectă "o criză la nivel european în producţia şi distribuţia de ouă".
"Ţările europene trebuie să se alinieze la noile reglementări privind creşterea găinilor şi desfiinţarea bateriilor.
"Ţări precum Polonia, Spania şi Italia au mari probleme cu aplicarea normelor europene", a spus Ilie Van.
El susţine că în România, producătorii s-ar fi conformat noilor reguli, dar că în perioada de iarnă consumul de ouă obişnuit depinde de importuri "în proporţie de 20 - 25 la sută".
"În România, producţia internă este în grafic, în schimb nu mai sunt asigurate importurile.
"De aici criza de aprovizionare cu ouă în magazine", declară Ilie Van.
"După 15 martie, când va creşte oferta din producţie internă, situaţia se va reglementa", mai spune preşedintele Asociaţiei Crescătorilor de Păsări din România.
Secretarul general al Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară Tudor Dorobanţu afirmă însă că întreprinderile avicole din ţară au ouă pe stoc.
"Ouăle nu ajung în magazine pentru că intermediarii au interesul de a influenţa preţul", ne-a declarat Tudor Dorobanţu.
Preţul unui ou, dublu
La începutul anului, în reţele cu amănuntul ale comercianţilor mari preţul unui ou era de aproximativ 0,4 lei.
Acum, în magazinele care au ouă preţul poate ajunge dublu.
"Ieri am cumpărat ouă cu 9.000 de lei vechi bucata", ne-a spus un bucureştean, care susţine că a mers în trei magazine până a găsit ouă.
Ilie Van spune că "la poarta fermei, sunt scumpiri de 10-15 la sută".
"Dar comerciantul are libertatea de a vinde cu ce preţ doreşte", declară preşedintele Asociaţiei Crescătorilor de Păsări, "chiar şi cu 100% mai scump".
Tudor Dorobanţu spune că intermediarilor din agricultură "li se permite să manipuleze preţurile", şi a dat exemplul altui produs, al cartofilor, care la aproximativ 100 de kilometri de Bucureşti se vând cu 0,5 lei kilogramul, în vreme ce în supermarketuri un kilogram de cartofi este aproape 2 lei.
"Am sesizat de nenumărate ori această situaţie, dar niciun politician nu s-a sesizat şi nimeni nu a intervenit şi nu intervine", spune secretarul general Agrostar.
"Sunt interese pe care nimeni nu are interesul să le deranjeze", susţine Tudor Dorobanţu.
Consumul de ouă creşte în perioada Paştelui
Ilie Van susţine că singura perioadă a anului în care piaţa internă de ouă depinde şi de importuri este iarna.
Lunile de consum de vârf sunt cele din perioada Paştelui.
Anul trecut, în luna în care a fost Paştele, crescătorii de păsări au vândut 150 milioane de ouă, faţă de 100-110 milioane de ouă, într-o lună obişnuită.
"Diferenţa de 40-50 milioane de ouă reprezintă cererea pentru perioada Paştelui. La această cantitate se adaugă ouăle din gospodării, sursă importantă de consum în mediul rural", declara Ilie Van.
El spunea, în aprilie anul trecut, că preţurile pentru ouă erau cele mai mici din ultimii zece ani, adică de 0,22 lei bucata faţă de 0,31 lei bucata la Paştele din 2010.
Oul este un aliment tradiţional pe masa de Paşte a românilor, anul acesta Paştele fiind sărbătorit pe 15 aprilie.