Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Creşterea economică europeană, afectată de norul vulcanic

Analiştii arată că, în cel mai pesimist scenariu, impactul norului de cenuşă asupra creşterii economice a Europei va fi de 2 puncte procentuale.

Creşterea economică europeană, afectată de norul vulcanic
Oprirea transporturile aeriene poate afecta grav creşterea economică din Europa. Foto: AFP.

Articol de Sorin Solomon, 19 Aprilie 2010, 13:08

Impactul economic al norului de cenuşă vulcanică va creşte puternic şi va fi din ce în ce mai semnificativ cu cât se prelungeşte criza, transmite Reuters.

Cel mai pesimist scenariu arată că blocajul la nivelul transportului aviatic ar putea afecta cu 1-2 puncte procentuale creşterea PIB.

Astfel, s-ar putea ajunge la anularea concediilor, întârzierea livrărilor şi scăderea cererii de combustibil pentru avioane,

Asociaţia Internaţională de Transport Aerian estimează că liniile aeriene pierd 200 de milioane de dolari pe zi din cauza blocajului, care a propagat încă din primele momente situaţii de haos cu mult în afara spaţiului aerian european.

Exportatorii africani de flori şi legume către pieţele europene, companiile a căror activitate depinde de livrări la termen din întreaga lume sau organizatorii de evenimente sunt doar câteva exemple de sectoare afectate sever de criza zborurilor.

Economiştii spun că nu şi-au schimbat până acum modelele de predicţie pentru creşterea economică a Europei, în speranţa că serviciile de transport aerian vor reveni la normal în această săptămână.

Însă un scenariu de stres, în care se presupune că norul de cenuşă ar persista deasupra continentului pentru câteva luni, arată că scăderea veniturilor din transporturi aeriene şi turism ar putea reduce creşterea economică din regiune cu 1-2 puncte procentuale.

Creşterea economică a Europei este estimată la 1-1,5% pentru acest an.

"Asta ar însemna că multe ţări europene nu ar mai înregistra creştere în acest an. Ar strivi, practic, relansarea economică. Însă problema este că e incredibil de greu de prezis ce se va întâmpla. Nici măcar geologii nu ne pot spune nimic", a declarat Vanessa Rossi, analist la Chatham House, autoarea scenariului amintit.

Situaţia este un exemplu perfect al aşa-numitelor evenimente "lebădă neagră" - incidente complet neaşteptate cu un impact la scară largă, imposibil de anticipat, cu consecinţe extrem de dificil de previzionat odată ce are loc.

Întrebările cheie sunt acum dacă vulcanul va continua să erupă şi să emane cenuşă în atmosferă, încotro va pluti această cenuşă şi cât timp va persista actualul nor asupra Europei.

Vulcanologii şi meteorologii au arătat că nu pot răspunde repede acestor întrebări, deoarece vulcanii sunt imprevizibili, dar au avertizat că, la ultima erupţie a vulcanului de sub gheţarul Eyjafjallajokull, fenomenul a durat mai mult de un an.

Însă emanaţiile de cenuşă pot înceta la un moment dat şi nu durează neapărat la fel de mult ca erupţia.

Călătoriile aeriene şi turismul generează circa 5% din Produsul Intern Brut global, adică circa 3.000 de miliarde de dolari, Europa fiind responsabilă pentru o treime din acest volum.

Posibile pierderi de 250 milioane euro pe zi

Impactul total la nivelul întregii economii europene va fi însă probabil mult mai mare, deoarece scenariul vizează situaţia din sectorul călătoriilor şi turismului fără a urmări problema transporturilor de mărfuri.

Analiştii estimează că, deşi majoritatea mărfurilor şi bunurilor sunt transportate, la nivel mondial, maritim sau terestru, 40% din valoarea acestor transporturi este generată de avioane.

Marii operatori de transporturi aeriene de marfă au anunţat că livrează "ce se poate" pe cale terestră şi că încearcă să elaboreze planuri de urgenţă care implică mai multe zboruri pe rutele sudice ale Europei, însă au subliniat că activitatea este afectată sever, iar timpii de livrare au foarte mult de suferit.

Companiile farmaceutice utilizează intens transporturile pe calea aerului, însă acestea au anunţat vineri că dispun de suficientă marfă pe inventar pentru a evita o criză pe termen scurt.

Importurile de produse high-tech din Asia în Statele Unite au fost transferate la zboruri pe deasupra Oceanului Pacific, deci nu vor fi afectate, însă companiile europene din acest sector vor avea probleme serioase.

În industria alimentară, majoritatea produselor sunt transportate pe mare.

Majoritatea companiilor de transport aerian nu sunt asigurate pentru o astfel de situaţie, însă o companie de asigurări germane a anunţat vineri că ar putea introduce în ofertă poliţe de daune pentru anulări de zboruri dacă piaţa va cere astfel de produse.

Asociaţia Internaţională de Transport Aerian apreciază că impactul economic al paralizării traficului ar putea fi mai mare decît al atacurilor teroriste din 11 septembrie 2001.

Şeful Asociaţiei, citat de Reuters, estimează pierderile curente la 250 de milioane de euro pe zi, şi cere măsuri urgente de redeschidere în condiţii de securitate a spaţiilor aeriene naţionale.

Spaţiul aerian românesc a fost redeschis parţial
România 19 Aprilie 2010, 09:14

Spaţiul aerian românesc a fost redeschis parţial

Aeroporturile din Timişoara şi Arad au devenit operaţionale la ora 9:00, urmând ca alte opt aeroporturi să fie redeschise în...

Spaţiul aerian românesc a fost redeschis parţial
Şomajul în rândul tinerilor este aproape de 27%
Economie 20 Decembrie 2024, 14:47

Şomajul în rândul tinerilor este aproape de 27%

Şomajul în rândul tinerilor atinge cote alarmante în ţara noastră şi se apropie de 27%.

Şomajul în rândul tinerilor este aproape de 27%
România are regiuni în care riscul de sărăcie este contrastant faţă de situaţia generală a UE
Economie 20 Decembrie 2024, 14:37

România are regiuni în care riscul de sărăcie este contrastant faţă de situaţia generală a UE

Conform ultimelor date ale Eurostat, România este ţara contrastelor din punct de vedere al riscului de sărăcie.

România are regiuni în care riscul de sărăcie este contrastant faţă de situaţia generală a UE
Şefa diplomaţiei europene, Kaja Kallas, afirmă că UE şi SUA ar trebui să evite cu orice preţ un război comercial
Economie 19 Decembrie 2024, 18:06

Şefa diplomaţiei europene, Kaja Kallas, afirmă că UE şi SUA ar trebui să evite cu orice preţ un război comercial

Şefa diplomaţiei europene, Kaja Kallas, afirmă că Uniunea Europeană şi Statele Unite ar trebui să evite cu orice preţ un...

Şefa diplomaţiei europene, Kaja Kallas, afirmă că UE şi SUA ar trebui să evite cu orice preţ un război comercial
Modernizarea Unităţii 1 de la Centrala Nucleară de la Cernavodă
Economie 19 Decembrie 2024, 17:41

Modernizarea Unităţii 1 de la Centrala Nucleară de la Cernavodă

Autorităţile române au semnat un contract pentru începerea modernizării Unităţii 1 de la Centrala Nucleară de la Cernavodă.

Modernizarea Unităţii 1 de la Centrala Nucleară de la Cernavodă
Tarifele asigurărilor de răspundere civilă auto ar fi putut fi mai reduse pentru anumite categorii de asiguraţi
Economie 19 Decembrie 2024, 17:36

Tarifele asigurărilor de răspundere civilă auto ar fi putut fi mai reduse pentru anumite categorii de asiguraţi

Tarifele asigurărilor de răspundere civilă auto ar fi putut fi mai reduse cu până la 10-15% pentru anumite categorii de...

Tarifele asigurărilor de răspundere civilă auto ar fi putut fi mai reduse pentru anumite categorii de asiguraţi
Bursa de Valori București a deschis şedinţa în scădere pe toți indicii
Economie 19 Decembrie 2024, 13:16

Bursa de Valori București a deschis şedinţa în scădere pe toți indicii

Cele mai mari pierderi le înregistrau acțiunile companiilor Sinteza, Prebet Aiud și Rompetrol Rafinare.

Bursa de Valori București a deschis şedinţa în scădere pe toți indicii
Agenţia de rating Fitch a înrăutăţit perspectiva României de la "stabilă" la "negativă"
Economie 18 Decembrie 2024, 19:02

Agenţia de rating Fitch a înrăutăţit perspectiva României de la "stabilă" la "negativă"

România trece prin turbulenţe cauzate de instabilitatea politică şi anularea alegerilor prezidenţiale, dar coaliţia de...

Agenţia de rating Fitch a înrăutăţit perspectiva României de la "stabilă" la "negativă"