Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Creşterea economică europeană, afectată de norul vulcanic

Analiştii arată că, în cel mai pesimist scenariu, impactul norului de cenuşă asupra creşterii economice a Europei va fi de 2 puncte procentuale.

Creşterea economică europeană, afectată de norul vulcanic
Oprirea transporturile aeriene poate afecta grav creşterea economică din Europa. Foto: AFP.

Articol de Sorin Solomon, 19 Aprilie 2010, 13:08

Impactul economic al norului de cenuşă vulcanică va creşte puternic şi va fi din ce în ce mai semnificativ cu cât se prelungeşte criza, transmite Reuters.

Cel mai pesimist scenariu arată că blocajul la nivelul transportului aviatic ar putea afecta cu 1-2 puncte procentuale creşterea PIB.

Astfel, s-ar putea ajunge la anularea concediilor, întârzierea livrărilor şi scăderea cererii de combustibil pentru avioane,

Asociaţia Internaţională de Transport Aerian estimează că liniile aeriene pierd 200 de milioane de dolari pe zi din cauza blocajului, care a propagat încă din primele momente situaţii de haos cu mult în afara spaţiului aerian european.

Exportatorii africani de flori şi legume către pieţele europene, companiile a căror activitate depinde de livrări la termen din întreaga lume sau organizatorii de evenimente sunt doar câteva exemple de sectoare afectate sever de criza zborurilor.

Economiştii spun că nu şi-au schimbat până acum modelele de predicţie pentru creşterea economică a Europei, în speranţa că serviciile de transport aerian vor reveni la normal în această săptămână.

Însă un scenariu de stres, în care se presupune că norul de cenuşă ar persista deasupra continentului pentru câteva luni, arată că scăderea veniturilor din transporturi aeriene şi turism ar putea reduce creşterea economică din regiune cu 1-2 puncte procentuale.

Creşterea economică a Europei este estimată la 1-1,5% pentru acest an.

"Asta ar însemna că multe ţări europene nu ar mai înregistra creştere în acest an. Ar strivi, practic, relansarea economică. Însă problema este că e incredibil de greu de prezis ce se va întâmpla. Nici măcar geologii nu ne pot spune nimic", a declarat Vanessa Rossi, analist la Chatham House, autoarea scenariului amintit.

Situaţia este un exemplu perfect al aşa-numitelor evenimente "lebădă neagră" - incidente complet neaşteptate cu un impact la scară largă, imposibil de anticipat, cu consecinţe extrem de dificil de previzionat odată ce are loc.

Întrebările cheie sunt acum dacă vulcanul va continua să erupă şi să emane cenuşă în atmosferă, încotro va pluti această cenuşă şi cât timp va persista actualul nor asupra Europei.

Vulcanologii şi meteorologii au arătat că nu pot răspunde repede acestor întrebări, deoarece vulcanii sunt imprevizibili, dar au avertizat că, la ultima erupţie a vulcanului de sub gheţarul Eyjafjallajokull, fenomenul a durat mai mult de un an.

Însă emanaţiile de cenuşă pot înceta la un moment dat şi nu durează neapărat la fel de mult ca erupţia.

Călătoriile aeriene şi turismul generează circa 5% din Produsul Intern Brut global, adică circa 3.000 de miliarde de dolari, Europa fiind responsabilă pentru o treime din acest volum.

Posibile pierderi de 250 milioane euro pe zi

Impactul total la nivelul întregii economii europene va fi însă probabil mult mai mare, deoarece scenariul vizează situaţia din sectorul călătoriilor şi turismului fără a urmări problema transporturilor de mărfuri.

Analiştii estimează că, deşi majoritatea mărfurilor şi bunurilor sunt transportate, la nivel mondial, maritim sau terestru, 40% din valoarea acestor transporturi este generată de avioane.

Marii operatori de transporturi aeriene de marfă au anunţat că livrează "ce se poate" pe cale terestră şi că încearcă să elaboreze planuri de urgenţă care implică mai multe zboruri pe rutele sudice ale Europei, însă au subliniat că activitatea este afectată sever, iar timpii de livrare au foarte mult de suferit.

Companiile farmaceutice utilizează intens transporturile pe calea aerului, însă acestea au anunţat vineri că dispun de suficientă marfă pe inventar pentru a evita o criză pe termen scurt.

Importurile de produse high-tech din Asia în Statele Unite au fost transferate la zboruri pe deasupra Oceanului Pacific, deci nu vor fi afectate, însă companiile europene din acest sector vor avea probleme serioase.

În industria alimentară, majoritatea produselor sunt transportate pe mare.

Majoritatea companiilor de transport aerian nu sunt asigurate pentru o astfel de situaţie, însă o companie de asigurări germane a anunţat vineri că ar putea introduce în ofertă poliţe de daune pentru anulări de zboruri dacă piaţa va cere astfel de produse.

Asociaţia Internaţională de Transport Aerian apreciază că impactul economic al paralizării traficului ar putea fi mai mare decît al atacurilor teroriste din 11 septembrie 2001.

Şeful Asociaţiei, citat de Reuters, estimează pierderile curente la 250 de milioane de euro pe zi, şi cere măsuri urgente de redeschidere în condiţii de securitate a spaţiilor aeriene naţionale.

Spaţiul aerian românesc a fost redeschis parţial
România 19 Aprilie 2010, 09:14

Spaţiul aerian românesc a fost redeschis parţial

Aeroporturile din Timişoara şi Arad au devenit operaţionale la ora 9:00, urmând ca alte opt aeroporturi să fie redeschise în...

Spaţiul aerian românesc a fost redeschis parţial
Ministerul de Finanţe a atras vineri 10 milioane de lei de la bănci
Economie 01 Noiembrie 2024, 19:16

Ministerul de Finanţe a atras vineri 10 milioane de lei de la bănci

Joi, guvernul s-a împrumutat cu 500 de milioane de lei printr-o emisiune de obligaţiuni de stat cu scadenţă la patru ani şi o...

Ministerul de Finanţe a atras vineri 10 milioane de lei de la bănci
INS: Scădere de 5,5% a importurilor de resurse energetice în România
Economie 01 Noiembrie 2024, 12:21

INS: Scădere de 5,5% a importurilor de resurse energetice în România

Datele publicate vineri de Institutul Național de Statistică arată că importurile de resurse energetice ale României au...

INS: Scădere de 5,5% a importurilor de resurse energetice în România
Monitorizarea produselor româneşti de pe rafturile marilor magazine până la 31 decembrie 2024
Economie 01 Noiembrie 2024, 07:56

Monitorizarea produselor româneşti de pe rafturile marilor magazine până la 31 decembrie 2024

Un comitet format din specialişti în domeniu va monitoriza produsele româneşti de pe rafturile marilor magazine până la 31...

Monitorizarea produselor româneşti de pe rafturile marilor magazine până la 31 decembrie 2024
INS: Rata șomajului în rândul tinerilor se menține la un nivel ridicat
Economie 31 Octombrie 2024, 14:37

INS: Rata șomajului în rândul tinerilor se menține la un nivel ridicat

Institutul Național de Statistică a publicat datele referitoare la luna septembrie.

INS: Rata șomajului în rândul tinerilor se menține la un nivel ridicat
Necesitatea unei reforme în vederea reducerii numărului de unităţi administrativ-teritoriale
Economie 31 Octombrie 2024, 07:53

Necesitatea unei reforme în vederea reducerii numărului de unităţi administrativ-teritoriale

Decontul pentru perioada actuală, când cheltuielile publice cresc prea mult deficitul bugetar, va veni la începutul anului...

Necesitatea unei reforme în vederea reducerii numărului de unităţi administrativ-teritoriale
Măsuri privind stabilirea preţurilor produselor şi serviciilor de bază
Economie 31 Octombrie 2024, 07:46

Măsuri privind stabilirea preţurilor produselor şi serviciilor de bază

Măsurile de intervenţie ale statului în piaţa liberă nu ar trebui menţinute pe termen lung, pentru a nu afecta funcţionarea...

Măsuri privind stabilirea preţurilor produselor şi serviciilor de bază
Bogdan Chiriţoiu despre extinderea plafonării prețului la alimente: Este nevoie de o analiză atentă
Economie 30 Octombrie 2024, 16:37

Bogdan Chiriţoiu despre extinderea plafonării prețului la alimente: Este nevoie de o analiză atentă

Șeful Consiliului Concurenței consideră că este nevoie de o analiză atentă, semnalând că - în condiţiile aplicării actualei...

Bogdan Chiriţoiu despre extinderea plafonării prețului la alimente: Este nevoie de o analiză atentă