Creşterea artificială a veniturilor "nu poate ajuta consumul"
Oamenii de afaceri spun că o creştere artificială a veniturilor populaţiei, fără o bază economică reală, nu poate influenţa pozitiv consumul.
Articol de Daniel Neguţ, 04 Februarie 2014, 18:53
Oamenii de afaceri acceptă creşterea salariului minim convenită de guvern cu finanţatorii internaţionali, dar atrag atenţia că această măsură trebuie completată cu altele pentru creşterea consumului intern, cum ar fi creşterea reală a competitivităţii.
Pe de altă parte, specialiştii în fiscalitate amintesc că modificările aduse legislaţiei specifice în ultimii ani au avut ca rezultat tocmai scăderea consumului.
Creşterea artificială a veniturilor populaţiei, fără o bază economică reală, nu poate influenţa pozitiv consumul, este de părere secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România, Cristian Pârvan.
"Creşterea consumului se poate face prin creşterea veniturilor, şi deocamdată salariul minim a crescut într-o primă etapă de la 1 ianuarie, va creşte anunţat cu a doua sumă de la 1 iulie, deci mediul de afaceri este avizat.
"Pe de altă parte, creşterea veniturilor este legată de competenţe. Guvernele sunt datoare să ia măsuri, să sprijine creerea de locuri de muncă noi, care să asigure venituri suplimentare pe bază de competenţe ridicate, astfel încât competitivitatea românească să nu se limiteze numai la costul redus al forţei de muncă, pentru că o astfel de abordare a economiei nu face decât să îngheţe consumul, în cel mai bun caz, dacă nu să-l şi scadă, în condiţiile în care preţurile produselor cresc", spune Cristian Pârvan.
Încrederea populaţiei, "importantă pentru creşterea consumului"
Oamenii de afaceri mai spun că încrederea populaţiei, dar şi a companiilor în efectele pozitive ale măsurilor economice guvernamentale joacă un rol important în creşterea consumului.
Sunt, însă, şi alte posibile măsuri, care nu au fost luate în considerare de autorităţi, după cum a constatat avocatul specializat în legislaţie fiscală, Gabriel Biriş, care a analizat peste 150 de modificări la Codul Fiscal operate în ultimii cinci ani.
"Consumul poate fi ajutat prin reducerea fiscalităţii şi, în special, a impozitelor indirecte şi, de asemenea, prin reducerea contribuţiilor sociale la angajat.
"Măsurile analizate au avut un rol în reducerea consumului, şi aici avem cea mai nefastă măsură de politică fiscală, şi anume creşterea TVA-ului de la 19 la 24% în 2010, care practic a omorât sau a anihilat şansele de creştere a consumului intern", spune Gabriel Biriş.