Cozi şi certuri la Remat pentru casarea rablelor
În faţa centrelor de colectare oamenii s-au adunat încă de dimineaţă, iar unii chiar au dormit mai multe nopţi la rând în maşini, în faţa centrelor, pentru a prinde un tichet.
10 Iunie 2013, 15:04
Aşa-numitul program "Rabla" a început luni pe fondul nemulţumirilor legate de numărul mic de tichete pe care îl poate susţine în acest an Ministerul Mediului, doar 20.000, din care 17.000 sunt destinate populaţiei şi 3.000 persoanelor juridice, inclusiv instituţii publice.
În 2013 se poate folosi un singur tichet, în valoare de 6.500 de lei, pentru achiziţionarea unui automobil nou, aceasta, în loc de maximum trei tichete a câte 3.800 de lei, variantă valabilă anul trecut.
Interesul este foarte mare şi în acest an. În faţa centrelor de colectare din Bucureşti şi din marile oraşe, oamenii s-au adunat încă de dimineaţă, foarte devreme, iar unii chiar au dormit mai multe nopţi la rând în maşini, în faţa centrelor, pentru a se asigura că vor reuşi să prindă un tichet, mai ales după ce s-a aflat că numărul acestora este destul de mic.
În prima etapă s-au distribuit apropape 4.300 de tichete, iar judeţele au primit un număr proporţional cu cel al maşinilor vechi din judeţ.
Cele mai puţine au primit Călăraşiul - doar 36, iar Giurgiu, Tulcea şi Ialomiţa - câte 40. Cele mai multe tichete au ajuns la centrele din Bucureşti - 549, iar pentru Cluj şi Timiş au fost alocate câte 180.
Corespondentul Radio România Actualităţi la Cluj, Claudiu Pădurean, transmite că deopotrivă firmele înscrise pentru colectare, cât şi persoanele interesate să îşi caseze maşinile sunt nemulţumite că numărul tichetelor este de aproximativ zece ori mai mic decât în anii trecuţi, în timp ce solicitările sunt foarte numeroase.
Nemulţumirile vizează şi numărul redus de tichete care s-au alocat unui centru. Sunt, astfel, de puncte de colectare unde se pot primi doar câteva rable: cinci la centrele din Ialomiţa şi Vâlcea şi şase în Mureş şi Gorj.
Scandal la un Remat din Bucureşti
Ziua a început cu scandal la centrul bucureştean din Berceni, transmite Alex Lancuzov.
Oamenii îi acuză pe cei de la firma de colectare că distribuie preferenţial cele 61 de tichete care le-au fost repartizate de Administraţia Fondului pentru Mediu.
"În cursul săptămânilor trecute, eu am dat telefon şi au spus că se fac programări telefonic de luni, de la ora 9:00. Deci am început să sun de la ora 9:00, a sunat, nu au răspuns sau /a sunat/ ocupat. La ora nouă şi un sfert, azi de dimineaţă, a ieşit doamna şi a spus că sunt date toate programările. Să îmi spuneţi şi dumneavoastră cum într-un sfert de oră s-au făcut 60 de programări? Fizic nu se pot face", spune proprietarul unei maşini.
"Eu, când am sunat vineri, am întrebat dacă s-au făcut liste, ceva programări. Cică nu; să venim cu maşina luni, de la 9:00 începe programul şi să aşteptăm. Nu ne-a zis nimic de programări telefonice. Nimic, absolut nimic.
"Am venit vineri după-masă, m-am aşezat la rând. Când am venit eu, eram primul. Am dormit toată noaptea aici, după care şeful de la pază mi-a recomandat să aduc maşina şi să o las aici, să vin luni, marţi.
"Am venit în continuare, am dormit aici pentru ca să ocup un voucher şi voucherele mi se spune că s-au dat pe telefon, neavând niciun număr de telefon afişat la avizier, că programările se fac telefonic", spun nemulţumiţi proprietarii unor maşini vechi.
Listă de aşteptare, programări telefonice, coadă în faţa centrului - sunt modalităţile pe care le-au găsit cele 334 de centre de colectare din ţară pentru a distribui tichetele pentru rable, însă şi reprezentanţii acestora cred ca ar fi trebuit ca numărul de tichete să fie mai mare.
Distribuire a tichetelor în etape
Veronica Nedelcu, contabilă la firmele de colectare din judeţul Suceava, spune că numărul teichetelor este mic.
"Este foarte mic, comparativ cu numărul de maşini care sunt în parcul auto pe judeţ şi cu numărul de solicitări care sunt. Acum este ca la tombolă. Sunt sigură că o să fie probleme. Lumea o să facă scandal, pentru că fiecare o să zică că au fost dinainte plănuite. Eu, din ce ştiu şi surse sigure, cel puţin la societăţile de care mă ocup, nu este nici o listă. Primul venit, primul servit", spune Veronica Nedelcu.
Corespondentul Radio România Actualităţi, Mihaela Buculei, informează că în judeţ, centrelor li s-au distribuit câte nouă tichete.
Administraţia Fondului pentru Mediu face astăzi câteva precizări într-un comunicat cu privire la distribuirea tichetelor valorice.
În primă etapă, vor fi distribuite maxim 25% din numărul total de tichete, în funcţie de numărul maşinilor mai vechi de zece ani din parcurile judeţene. conform statisticilor realizate de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Permiselor.
Consumarea tichetelor primite iniţial este o condiţie obligatorie pentru depunerea unei cereri de suplimentare a acestora, atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru persoanele juridice.
În situaţia în care colectorii epuizeză stocul de tichete primite iniţial, pot depune o cerere de suplimentare la Administraţia Fondului pentru Mediu, care poate distribui cel mult două sute de tichete la fiecare cerere.
Termenul în care proprietarul unui autovehicul obţine certificatele de distrugere, de radiere şi tichetul va fi de maxim zece zile, iar cei care doresc să-şi achiziţioneze un autovehicul şi deţin un tichet valoric îl pot depune la producătorul/ dealerul auto acceptat în program, în termen de cel mult 45 de zile, fără a depăşi termenul de 30 noiembrie 2013.