Contractul cu Bechtel, verificat de guvern
Corpul de Control al guvernului urmează să verifice derularea contractului cu Bechtel, a anunţat premierul Victor Ponta. Rezilierea contractului a fost amânată.
Articol de Daniel Neguţ, 27 Mai 2013, 21:24
Premierul Victor Ponta a decis să trimită Corpul de Control pentru a verifica derularea contractului cu Bechtel.
Rezilirea contractului, unul dintre cele mai păguboase încheiate de statul român, iniţial anunţată pentru astăzi, se amână pentru a fi puse la punct unele detalii, precizează şi ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură, Dan Şova.
În cei 10 ani scurşi de la semnarea contractului, România a plătit peste un miliard de euro, în vreme ce constructorul american a finalizat puţin peste 50 de km.
Specialiştii în economie spun că de ani de zile există nelămuriri cu privire la acest contract, că era de aşteptat să se ajungă la reziliere, însă controlul anunţat de primul ministru nu trebuie politizat.
Aurelian Dochia, analist economic: Din păcate, există foarte multă confuzie în legătură cu acest contract. Sunt ani de zile, de când am tot auzit tot felul de acuzaţii şi până la urmă era inevitabilă această soluţie, pentru că lucrurile trebuie să înceteze la un moment dat.
Reporter - Care ar putea fi semnele de întrebare şi problemele privind acest contract?
Aurelian Dochia: Probabil că cea mai mult dezbătută a fost chestiunea costurilor. A fost plătită o sumă foarte importantă, pentru 50 şi ceva de km de autostradă. Se pare că este până acum una din cele mai scumpe autostrăzi de care s-a auzit în lume. Pentru a clarifica lucrurile este nevoie să se meargă la contract şi să se ia clauzele contractuale, să vedem ce a fost trecut acolo, ce a fost îndeplinit, ce n-a fost îndeplinit, din ce cauză n-a fost îndeplinit ş.a.m.d.
Reporter: Premierul Victor Ponta tocmai a anunţat că doreşte să trimită Corpul de Control pentru a verifica acest contract.
Aurelian Dochia: Este binevenită o investigaţie. Să sperăm că nu va fi oarecum politizată şi să se găsească un ţap ispăşitor într-o parte sau în alta şi avem nevoie de o analiză obiectivă şi credibilă.
Reporter: Va trebui să plătim o despăgubire în urma rezilierii contractului.
Aurelian Dochia: Sunt multe cazuri, în care contractele prevăd clauzele de despăgubiri, în cazul în care contractul încetează din vina uneia dintre părţi, dar, evident că, până acolo, trebuie să vedem exact care este partea vinovată. Sunt multe lucruri de lămurit. Probabil că va fi un lucru foarte disputat şi discutat".
Renegociere a contractului
Prin controlul anunţat luni, premierul ar încerca să abată atenţia de la o serie de afirmaţii făcute de Şova, susţine fostul ministru PDL al Transporturilor, Anca Boagiu, care cere în context demiterea lui Dan Şova.
Anca Boagiu susţine că rezilierea ar costa statul român în jur de un miliard de euro şi aminteşte că în timpul mandatului său, contractul a fost renegociat în condiţii mai avantajoase decât cele stabilite iniţial de Guvernul Năstase.
"Dacă vrea să facă acest control să înceapă cu Guvernul PSD, perioada 2000-2004, contract pe care l-au încredinţat direct, trebuia să fim un parteneriat public privat pe care l-au transformat într-un contract finanţat de statul român şi care, iată, a condus la construirea a 52 de km de autostradă cu 25 de milioane de euro pe km", spune Anca Boagiu.