Contractul cu Bechtel "va fi reziliat luni"
Contractul încheiat de statul român în anul 2003 cu compania Bechtel pentru construirea Autostrăzii Transilvania este considerat unul dintre cele mai păguboase din istoria României
Articol de Iulian Olescu, 23 Mai 2013, 18:46
Contractul cu americanii de la Bechtel, unul din constructorii Autostrăzii Transilvania, va fi reziliat luni, anunţă ministrul delegat pentru marile proiecte de infrastructură, Dan Şova.
Potrivit acestuia, în acest sfârşit de săptămână se negociază ultimele detalii.
Contractul este considerat unul dintre cele mai păguboase pentru statul român, în contextul în care până acum s-au plătit către Bechtel peste un miliard de euro şi s-au construit efectiv puţin peste 80 de kilometri de autostradă.
Contractul, în valoare de două miliarde două sute de milioane de euro, încheiat de statul român în anul 2003, cu compania americană Bechtel, pentru construirea Autostrăzii Transilvania, pe ruta Braşov-Cluj-Borş, a fost unul dintre cele mai păguboase din istoria României.
Este, practic, vorba de numai 52 de kilometri construiţi din totalul de 415, la un nivel de plăţi deja efectuate de un miliard patru sute de milioane de euro. În plus, statul român mai are datorii către firma americană de aproximativ 50 de milioane de euro.
Contractul a fost renegociat de două ori, în 2005 şi în 2011, prilej cu care au fost făcute publice numeroase nereguli şi prevederi defavorabile părţii române.
Ar fi de menţionat, dintre acestea, obligaţia statului de a plăti companiei Bechtel 250 de milioane de euro în avans, sub formă de împrumut, fără dobândă, bani ce urmau a fi justificaţi integral abia la finalul lucrărilor, în 2012.
După a doua renegociere, din 2011, obiectul contractului s-a redus la realizarea a numai două tronsoane.
Primul - între Câmpia Turzii şi Gilău, de 52 de kilometri, a fost finalizat în 2010, iar celălalt, în lungime de 60 de kilometri, între Suplacu de Barcău şi Borş, urma să fie terminat în acest an.
Despăgubirile "vor fi anunţate ulterior"
Dintr-un raport de audit la Curţii de Conturi rezultă că nerealizarea Autostrăzii Transilvania, conform termenilor contractuali, a avut drept cauze principale atât vulnerabilităţile, neconformităţile şi disfuncţionalităţile contractului, cât şi lipsa de voinţă la nivelul guvernului şi al Ministerului Transporturilor, fie pentru rezilierea contractului, fie pentru asigurarea tuturor resurselor necesare finanţării obiectivului de investiţii şi finalizării acestuia.
Momentan, nu se cunoaşte valoarea despăgubirilor pe care statul român le va plăti.
Ministrul Dan Şova a precizat că suma a fost stabilită, dar că va fi comunicată ulterior.