Consumatorii din România "reiau cheltuielile de consum"
Dacă în 2013 creşterea în România a fost bazată aproape în exclusivitate pe dinamica exporturilor şi pe anul agricol bun, acum şi cererea internă pare a avea o evoluţie favorabilă.
Articol de Iulian Olescu, 10 Iulie 2014, 00:00
Prestigioasa publicaţie americană "The Wall Street Journal" porneşte de la un raport al Eurobank privind perspectivele de creştere ale României şi face apoi o trecere în revistă a performanţelor economice înregistrate de ţara noastră în ultima perioadă.
Îmbunătăţirea prognozei privind creşterea economică din 2014, de la 2,7% la 3%, pe care a comunicat-o banca grecească, vine la puţină vreme după ce Banca Mondială şi-a schimbat estimarea privind acest indicator, de la 2,5% la 2,8%.
Elementul scos în evidenţă de publicaţia americană este însă acelaşi că, dacă în 2013 creşterea în România a fost bazată aproape în exclusivitate pe dinamica exporturilor şi pe anul agricol bun, acum şi cererea internă pare a avea o evoluţie favorabilă.
Şi analistul economic Aurelian Dochia este de aceeaşi părere.
"Sunt mai mulţi indicatori care ne dau încredere că în 2014 vom avea o creştere economică mai mare decât cea iniţial prognozată, nu numai de către România, în construcţia bugetului, dar şi de majoritatea instituţiilor internaţionale. Creşterea pe primul trimestru a fost cea mai mare din Europa, se pare că şi pe trimestrul II va fi un indicator destul de bun.
Faptul care trebuie reţinut şi este de mare importanţă este că, după o aşteptare de câţiva ani, în care toţi speram ca motoarele creşterii să se echilibreze, în sensul că nu numai exportul să contribuie la dinamica economiei româneşti şi să înceapă şi consumul intern să aibă o contribuţie, pentru 2014, primele luni ale anului indică faptul că şi consumatorii din România au început parcă să capete mai multă încredere şi să reia cheltuielile de consum şi nu numai cheltuielile de consum imediate, ci şi chiar unele cheltuieli de consum care au fost până acum amânate.
Numere impresionante la vânzările şi la înmatriculările de autoturisme
De exemplu, avem nişte numere impresionante la vânzările şi la înmatriculările de autoturisme în ultima lună, ceea ce arată o schimbare de atitudine şi o creştere a încrederii consumatorilor", a declarat Aurelian Dochia.
În primul trimestru din 2014 România a înregistrat cea mai mare creştere economică dintre toate ţările Uniunii Europene şi majoritatea analizelor publicate de diverse instituţii financiare par să sugereze că şi în trimestrul II ţara noastră va avea o creştere peste estimările anterioare.
Cu toate acestea, riscuri există încă.
O agravare a crizei din Ucraina ar putea reduce interesul investitorilor pentru economiile din regiune, în timp ce redresarea, încă firavă, din zona euro şi-ar putea pune amprenta asupra creşterii economice, iar nivelul scăzut al investiţiilor publice şi private sugerează că revenirea economică a ţării noastre nu este deocamdată completă, concluzionează "The Wall Street Journal".