Conflictele dintre bănci şi clienţi, "rezolvate prin mediere"
Mai puţine reclamaţii şi rezolvarea mai rapidă a conflictelor dintre bancă şi client sunt obiective anunţate marţi de reprezentanţii băncilor comerciale din România.
Articol de Florentina Varga, 26 Februarie 2013, 17:04
Un proiect care va fi realizat în viitor de Asociaţia Română a Băncilor, în colaborare cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, îşi propune să rezolve mai uşor neînţelegerile dintre bănci şi clienţi.
Între cele două părţi s-au acumulat tensiuni în ultimul timp, după cum a subliniat preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor, Radu Graţian Gheţea, într-o conferinţă pe tema medierii conflictelor din sistemul bancar.
Chiar dacă recunoaşte avantajele medierii în rezolvarea neînţelegerilor, acesta insistă că problemele trebuie discutate mai întâi în afara sistemului judiciar.
"În afară de faptul că suntem susţinătorii acestei etape de mediere, noi, comunitatea bancară, insistăm asupra faptului că o primă mediere ar trebui să aibă loc fără mediator, la bancă. Invit pe această cale pe toţi cei 4 milioane de clienţi ai băncilor comerciale, persoane fizice, dintre care foarte mulţi au probleme în a-şi rambursa la timp ratele la bancă, să vină la bancă şi să încercăm să găsim soluţiile de rezolvare pe cale extrajudiciară", a mai spus preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor, Radu Graţian Gheţea.
În ultimii ani a crescut semnificativ numărul clienţilor care au atacat băncile în instanţă, acuzând în special clauzele abuzive din contracte.
Totodată, Codul de procedură civilă a fost modificat astfel încât să permită ANPC sau asociaţiilor de protecţie a consumatorilor să denunţe în instanţă clauzele abuzive şi să le elimine din toate contractele de prestări servicii, inclusiv credite bancare.