Compania CFR Marfă "poate fi privatizată"
Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a aprobat privatizarea CFR Marfă. Guvernul va adopta miercuri strategia de privatizare a companiei.
Articol de Răzvan Stancu, 05 Februarie 2013, 18:31
La solicitarea guvernului României, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) a avizat proiectul Hotărârii guvernului României pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă "C.F.R. Marfă” - S.A.
Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a avizat acest proiect solicitând privatizarea cu un investitor strategic şi respectarea obligaţiilor pe care „C.F.R. Marfă” - S.A. le are faţă de MApN, NATO şi alte structuri de securitate, se arată în comunicatul difuzat după şedinţa consiliului.
Ministrul finanţelor publice, Daniel Chiţoiu, a declarat că miercuri, în guvern. va fi adoptată strategia de privatizare a companiei.
"Ministerul transporturilor va începe demersurile pentru privatizare, miercuri în şedinţa de guvern se va aproba strategia de privatizare, urmând ca până la jumătatea lunii iunie să avem desemnat câştigătorul la CFR Marfă", a declarat vicepremierul Daniel Chiţoiu.
Privatizarea, "până în iunie"
Preselecţia ofertanţilor în cazul privatizării CFR Marfă ar trebui să se realizeze până în 15 mai, iar o lună mai târziu întregul proces se doreşte încheiat. Anunţul îi aparţine ministrului transporturilor Relu Fenechiu, care a făcut publică strategia în domeniu în urmă cu puţin timp.
Relu Fenechiu a precizat cu această ocazie şi că toţi participanţii la această licitaţie sunt obligaţi să prezinte şi o garanţie de 10 milioane de euro.
"Este o privatizare cu precalificare. Vor putea să participe doar investitori care pot să ateste că au activitate în domeniu şi pot proba că au capacitatea de a dezvolta acest sector. Dorim ca preselecţia ofertanţilor să fie realizată până la data de 15 mai, iar până la data de 20 iunie să avem desemnat câştigătorul licitaţiei" a mai spus Relu Fenechiu.
Ministrul transporturilor a mai declarat că acum prioritară este plata la zi a salariilor prin eficientizarea companiei CFR Marfă şi că discuţiile cu sindicatele vor fi reluate mâine.
CSAT a aprobat astăzi strategia de privatizare a CFR Marfă, document care urmează să fie adoptat în şedinţa de guvern de miercuri.
Confederaţia sindicală critică privatizarea CFR Marfă
Confederaţia Sindicală "Cartel Alfa" susţine că statul ar trebui să păstreze controlul companiei feroviare de marfă, informează redactorul Radio România Actualităţi, Constanţa Comănici.
Liderii sindicali se declară susţinători ai privatizării CFR, dar cred că vânzarea ar trebui începută cu un pachet de doar 15% din acţiuni, pentru ca autorităţile să poată verifica dacă investitorii în cauză au capacitatea financiară de a corecta disfuncţionalităţile cu care se confruntă compania.
În plus, sindicaliştii acuză guvernul că urmăreşte vânzarea CFR Marfă la un preţ derizoriu, prin fixarea baremului la 62 de milioane de euro, de la care ar urma să înceapă privatizarea. Bogdan Hossu, preşedintele CNS "Cartel Alfa".
"Valoarea ca fier vechi a întregului parc face uşor mai mult, dacă faceţi un mic calcul, decât valoarea care este propusă de Ministerul Transporturilor ca valoare de stat în privatizare. Deci nici măcar nu se doreşte vânzarea, nu discutăm ca o afacere, dar măcar ca o afacere de interes general pentru fier vechi", a declarat Bogdan Hossu, liderul "Cartel Alfa".
Confederaţia sa sindicală critică guvernul şi pentru lipsă de dialog.
Sindicaliştii susţin că deciziile sunt luate fără consultarea partenerilor sociali şi ameninţă cu proteste dacă această practică va continua.