Clauzele abuzive, eliminate din contracte de la 1 octombrie
La 1 octombrie apare obligativitatea eliminării din contracte a oricăror clauze declarate abuzive în instanţă. Băncile spun că ar putea fi periclitată relansarea creditării.
Articol de Daniel Neguţ, 25 Septembrie 2013, 18:52
Guvernul a decis să nu mai amâne posibilitatea denunţării clauzelor abuzive din contractele de prestări servicii, inclusiv credite bancare.
Practic, de la 1 octombrie apare obligativitatea eliminării din contracte a oricăror clauze declarate abuzive în instanţă.
Aplicarea acestor reglementări a fost amânată în mai multe rânduri şi asta pentru că bancherii solicitau ca numai Instanţa Supremă să poată avea astfel de atribuţii nu şi instanţele inferioare.
Articolul din Codul de Procedură Civilă care oferea posibilitatea denunţării în instanţă a clauzelor abuzive din contractele de prestări servicii, inclusiv credite bancare, a fost amânat de două ori în acest an, astfel încât 1 octombrie este a treia dată stabilită pentru intrarea în vigoare a acestui articol.
La începutul verii, Banca Naţională a României a trimis guvernului un studiu de impact din care rezultă că băncile ar putea avea pierderi de peste 5 miliarde de lei din cauza proceselor colective privind clauzele abuzive practicate în contractele de creditare cu populaţia.
Mediafax scrie că băncile au extins analiza la posibile plăţi retroactiove şi au calculat pierderi din dobânzi şi comisioane cu mult mai mari, de circa 24 de miliarde de lei.
Dincolo de toate scenariile posibile, cert este că de la 1 octombrie clienţii nemulţumiţi vor putea denunţa clauzele abuzive ale băncilor.
Sistemul bancar "ştie că are clauze abuzive"
Viceguvernatorul Băncii Naţionale a României, Bogdan Olteanu, spune însă că reglementările vor trebui aplicate cu atenţie pentru a nu fi afectată activitatea de creditare.
"Dacă reglementarea va permite abuzuri în ce priveşte neplata creditelor contractate, atunci cu siguranţă asta se va reflecta în două /.../: volumul creditării şi costul creditării. Şi asta bineînţeles apare ca fiind împotriva interesului public pe care îl asumăm cu toţii, care este relansarea creditării", spune Bogdan Olteanu.
În replică, Mihai Meiu, director în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, spune că toate aceste discuţii şi analize în interiorul sistemului bancar arată că reprezentanţii băncilor ar putea şti că au o problemă.
"De ce îi este frică sistemului bancar? Păi probabil că ştie că are clauze abuzive. Preţul în sine nu este un element care poate constitui o clauză abuzivă, dar lipsa de informare a consumatorului asupra modului cum se constituie preţul, deci cum îi va avaria lui rata, este o clauză abuzivă", spune Mihai Meiu.
Am încercat să aflăm şi opinia reprezentanţilor băncilor, dar nici unul dintre cei pe care i-am contactat în această după-amiază nu a dorit să facă vreun comentariu.