Bijuterii false, apărute pe piaţă "cu girul ANPC"
Patronatul Bijutierilor acuză Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului că ar gira apariţia pe piaţă a unor bijuterii false prin însemnarea lor cu marca de stat.
10 Iunie 2013, 14:27
Patronatul Bijutierilor cere parlamentului să nu aprobe modificările legislaţiei ce reglementează activitatea pe piaţa din domeniu, modificări care în opinia sa ar încuraja piaţa neagră.
Patronatul acuză ANPC că ar gira apariţia pe piaţă a unor bijuterii false, prin marcarea acestora cu marca de stat.
În prezent, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor marchează cu marcă de stat bijuteriile produse de 90% din operatorii de pe piaţă.
Restul de operatori, adică 10%, îşi marchează singuri bijuteriile, iar legea le permite acest lucru.
Numai că Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor vrea să modifice legislaţia în domeniu, în aşa fel încât toate bijuteriile să fie marcate de stat.
Această măsură ar putea avea efecte nefaste asupra pieţei, spune Olivia Sava, purtător de cuvânt al Patronatului Bijuteriilor.
"Piaţa subterană este principalul motiv pentru care ANPC vrea să schimbe legea, aparent. Piaţa subterană, pe care a creat-o şi pe care a îngrăşat-o, marcând 90% din piaţă, consideră că este principalul atu pentru a schimba o lege.
"Dacă din punct de vedere al marcării, marchează 90% şi dacă marchează atât de prost şi avem o piaţă subterană, înseamnă că nu şi-a făcut treaba şi consumatorul nu este protejat", spune Olivia Sava.
Cei 10% dintre operatori care îşi marchează singuri bijuteriile acoperă totuşi 50% din piaţă, fiind vorba de cei mai mari producători de bijuterii din România.
Piaţă de 6 tone anual
Piaţa de vânzări a bijuteriilor din aur ar fi, potrivit patronatului, de 6 tone anual. În urmă cu cinci ani cifra era dublă.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor susţine însă că în discuţie se află o lege întocmită după principiile unei directive europene, care îşi aşteaptă votul în Parlament de aproape patru ani.
Preşedintele ANPC, Bogdan Nica, a declarat pentru Radio România că, odată cu punerea în aplicare a acestui act normativ, despre a cărui prezenţă patronatele din domeniu aveau cunoştinţă de mult timp, încheierea contractelor de reciprocitate va fi mai simplă.
Bogdan Nica mai afirmă şi că exportul va fi susţinut într-o mai mare măsură.
"Taxele sunt derizorii - 2 lei, 1 leu de bijuterie -, noi ne-am asumat un termen foarte scurt, maximum cinci zile la un lot de bijuterii, în lege. Pentru producători este o mană cerească. De ce? Existând un sistem unic de certificare, al statului, să spunem, este foarte simplu să facem convenţie de reciprocitate cu alte state europene şi astfel încurajăm exportul.
"Pe de altă parte, cei care fabrică bijuterii îşi păstrează marca de responsabilitate. Iar noi doar certificăm că este produsă în mod legal pe teritoriul României, pe un procedeu recunoscut de asociaţiile internaţionale marcării. Şi sub nicio formă nu ştiu cum am putea încuraja piaţa neagră, pentru că niciun consumator de bună credinţă nu o să cumpere bijuterii nemarcate", spune Bogdan Nica.
El a adăugat că producătorii autohtoni vor fi sprijiniţi de Autoritate, astfel încât evaziunea fiscală să fie redusă, iar falsurile să poată fi oprite de la comercializare.