Benzină, accize şi politicieni
În Bulgaria preţurile benzinei şi motorinei au atins cele mai ridicate valori din ultimii trei ani. Combustibilii s-au scumpit şi în Ungaria, unde majorările de preţuri au determinat o scădere a nivelului traficului rutier.
Articol de Paul Poteraşi, 14 Martie 2011, 16:34
În Bulgaria preţurile la benzină şi motorină au bătut în ultimele zile recordurile din 2008.
Benzina cu cifră octanică 95 se vinde în medie cu echivalentul a 1,28 de euro iar motorina a atins echivalentul a 1,33 euro.
Ca şi România, Bulgaria este printre puţinele ţări din Uniunea Europeană în care motorina costă mai scump decât benzina 95.
Aceasta se explică prin nivelul accizelor, 90 la sută din carburanţi fiind produşi la singura rafinarie bulgară, cea de la Burgas, care aparţine concernului rus Lukoil.
Potrivit corespondentului Radio România la Sofia, Petio Petkov, în Bulgaria preţul motorinei a crescut de la începutul anului cu numai 12%, în timp ce pe pieţele internaţionale creşterea este de 23%, diferenţa fiind acoperită de scăderea profitului companiei Lukoil.
Un alt factor al scumpirii îl reprezintă introducerea unei biocomponente în preţul motorinei, conectarea obligatorie a aparatelor de casa de la benzinării cu fiscul şi creşterea accizelor care reprezintă, împreuna cu TVA-ul, 46 la sută din preţul carburantului.
În ianuarie şi februarie preţul benzinei a crescut în Bulgaria cu opt procente, în timp ce în România s-au înregistrat majorări cu 1,8%, în Polonia – 0,8%, Cehia – 3,1% şi Grecia - 4,8%.
Ilian Filipov, şeful uneia din cele mai mari companii bulgare de transport internaţional, afirmă într-un interviu pentru cotidianul "Trud” că scumpirea în Bulgaria este rezultatul unei specule absolute şi guvernul este tras pe sfoară de rafinaria Lukoil, care deţine monopol.
Potrivit lui Ilian Filipov, adaosul comercial practicat de Lukoil depăşeşte 200 de dolari, spre deosebire de rafinăriile europene în care acesta este între şapte şi 29 de dolari la mia de litri.
Acest lucru duce la formarea unor preţuri mai mari în Bulgaria, în ciuda accizelor mici.
Cele 480 de camioane ale companiei cumpără de obicei motorină din Slovenia, lipsind lunar bugetul de venituri din accize în valoare de peste 150.000 de euro.
Comisia de stat anti-monopol va verifica informaţiile privind existenţa pe piaţa carburanţilor a unui cartel neformal care împinge preţurile în sus.
Cum se calculează preţul benzinei în Ungaria
Combustibilii s-au scumpit semnificativ în ultima perioadă şi în Ungaria, informează corepondentul Radio România la Budapesta, Emil Groza.
Preţul benzinei şi a motorinei a fost majorat în urmă cu o săptămână cu câte cinci forinţi de compania Mol, iar specialiştii apreciază că acest lucru se datorează creşterii preţului petrolului pe plan internaţional, dar şi deprecierii monedei naţionale.
După majorare preţul benzinei a ajuns în medie la 374-375 de forinţi, adică în jur de 1,3 euro, iar cel al motorinei a crescut la 372 de forinţi pe litru, dar potrivit unor aprecieri nu este exclus ca tarifele să depăşească şi 400 de forinţi în perioada următoare.
Socialiştii aflaţi în opoziţie au cerut guvernului să ia măsuri rapide pentru reducerea preţului combustibililor, care a ajuns până la un nivel record, şi au propus o scădere a accizelor.
În prezent, accizele reprezintă 32 la sută din preţul final al benzinei, 20 de procente este ponderea taxei pe valoare adăugată, 39 la sută este preţul producătorului şi se calculează şi adaosurile comerciale, plus o taxă de 1% a uniunii pentru rezerve de petrol şi produse petroliere.
Majorările de preţuri din ultima perioadă au determinat şi o scădere a nivelului traficului rutier pe străzile din capitala Ungariei.
Specialiştii care monitorizează traficul în Budapesta au apreciat că scăderea înregistrată de la începutului anului a fost de 10-15%, lucru care poate fi sesizat şi pe arterele centrale de circulaţie care erau supraglomerate de regulă, în anumite ore ale zilei.
Cotidianul ungar Nepszabasag a informat zilele trecute că scăderea nivelului traficului este oglindită şi de reducerea vânzărilor la combustibili, atât în ceea ce priveşte benzina, cât şi motorina.
Informaţiile privind luna februarie nu sunt deocamdată cunoscute, însă în ianuarie s-a cumpărat cu circa 20% mai puţină benzină şi cu 5,4 la sută mai puţină motorină, decât în aceeaşi lună, în urmă cu doi ani.
Jurnaliştii de la publicaţia ungară consideră că în ceea ce priveşte motorina consumul s-a redus într-o mai mică măsură decât în cazul benzinei, deoarece transportatorii au, de regulă, autovehicule cu motoare diesel, pe care nu pot să nu le folosească.