Băncile ar trebui "să-şi modifice modelul de afaceri"
Un nou model bancar ar trebui să se axeze pe nevoile specifice ale clienţilor, pe transparenţa în relaţia bancă-client şi pe o mai bună pregătire a personalului, cred experţii.
Articol de Iulian Olescu, 26 Martie 2013, 15:19
Criza economică din ultimii ani a afectat relaţia dintre clienţi şi bănci, indiferent dacă sunt firme sau persoane particulare.
Pe de altă parte, reluarea creditării este considerată una dintre condiţiile necesare pentru revenirea creşterii economice.
Prezent marţi la o dezbatere privind restructurarea sistemului bancar, economistul şef al Băncii Naţionale, Valentin Lazea, a declarat că România are un potenţial bun de creştere a creditării datorită datoriei private mici în comparaţie cu alte ţări.
Datoria privată din România este de aproximativ 75% din Produsul Intern Brut.
Pe de altă parte, a mai spus economistul şef al BNR la dezbaterea organizată de publicaţia "Finanţiştii", creditarea către populaţie nu mai poate creşte foarte mult.
Băncile ar trebui să-şi modifice modelul de afaceri din prezent, este concluzia cu care este de acord majoritatea celor prezenţi la seminarul organizat la BNR.
Noul model de afaceri al băncilor, greu de conceput
Care este însă noul model şi cum ar trebui el să arate, nu este o întrebare cu un răspuns simplu, spunea consilierul guvernatorului Băncii Centrale, Adrian Vasilescu, în condiţiile în care activitatea bancară este una riscantă şi în cele mai dezvoltate state, nu toate creditele sunt rambursate.
Economistul şef al BNR, Valentin Lazea, a punctat că deşi la nivel macro pare că în România este destul de mult loc pentru creşterea creditării, inclusiv pentru populaţie, dacă ne uităm la faptul că peste o treime dintre aceasta trăieşte în mediul rural, uneori la limita subsistenţei, şi că veniturile românilor sunt mult sub cele alte state europene, reiese că gospodăriile la noi sunt chiar supraîndatorate.
Valentin Lazea subliniează că băncile ar trebui să se reorienteze către creditarea preponderentă a companiilor, în special din domenii care au trecut cu bine peste şocul crizei economice globale, cum ar fi industria farmaceutică, electronice, telecomunicaţii, tehnologia informaţiei, dar şi construcţia de maşini sau industria chimică.
În plus, oportunităţi există şi în energie, agricultură, utilităţi sau cofinanţarea fondurilor europene.
Băncile au făcut o serie de greşeli în trecut prin dependenţa de economisire externă în detrimentul celei interne şi prin neglijarea domeniilor care produc bunuri exportabile, mai spune economistul şef al BNR.
În concluzie, un nou model bancar ar trebui să se axeze pe nevoile specifice ale clienţilor, pe transparenţa în relaţia bancă-client, pe mai buna pregătire a personalului bancar, pe o comunicare mai bună, totul pentru recâştigarea încrederii zdruncinată de efectele crizei economice globale.