Autostrada Comarnic-Braşov, obiectiv de importanţă naţională ?
Guvernul s-a răzgândit şi doreşte acum să renunţe la parteneriatul public-privat pentru realizarea autostrăzii de pe Valea Prahovei.
Articol de Florin Lepădatu, 22 Iulie 2019, 07:48
Guvernul s-a răzgândit şi doreşte acum să renunţe la parteneriatul public-privat pentru realizarea autostrăzii de pe Valea Prahovei, la mai mult de un an de când anunţase că preferă această soluţie.
Acum, premierul Viorica Dăncilă a declarat că ar fi mai bine dacă tronsonul Comarnic-Braşov ar fi construit integral cu fonduri guvernamentale, pentru că în acest fel lucrările ar putea începe mai repede.
Anunţul neaşteptat al premierului a fost urmat imediat de reacţii atât din partea opoziţiei, cât şi din partea specialiştilor care monitorizează desfăşurarea proiectelor de infrastructură.
Costin Grigore a urmărit subiectul şi are detalii în radiojurnal: "Premierul Viorica Dăncilă a explicat că decizia de renunţare la parteneriatul public-privat este motivată de obstacolele birocratice.
Ea a declarat ieri la Ploieşti că doreşte ca autostrada Comarnic-Braşov să fie declarată obiectiv de importanţă naţională, pentru ca birocraţia aferentă începerii lucrărilor să fie eliminată.
Viorica Dăncilă: "Am hotărât să scoatem din parteneriat public-privat, iar în prima şedinţă de CSAT această autostradă să devină de importanţă naţională.
La noi s-a format această instituţie a contestaţiilor şi pentru a trece de toate aceste obstacole cred că soluţia este ca această autostradă să devină de importanţă naţională, astfel încât să începem construcţia cât mai repede din fonduri guvernamentale."
Anunţul premierului vine la mai mult de un an de la momentul în care Guvernul declarase că renunţă la negocierile cu Banca Mondială pentru finanţarea construcţiei autostrăzii pe Valea Prahovei şi că preferă în schimb parteneriatul public-privat.
Motivul a fost şi atunci faptul că soluţia a parteneriatului public-privat ar face ca lucrările să se mişte mai repede.
Valoarea contractului era estimată la 1,4 miliarde de dolari, iar lucrările ar fi trebuit să înceapă anul acesta şi să se încheie peste patru ani, însă abia la finalul lunii mai 2019 guvernul a avut o întâlnire pregătitoare cu un consorţiu chino-turc, interesat de construcţia autostrăzii.
Până acum nu s-a semnat însă niciun contract de începere a lucrărilor, iar specialiştii care monitorizează proiectele de infrastructură cer guvernului să răspundă pentru timpul pierdut cu parteneriatul public-privat.
Paul Dorneanu, preşedintele Asociaţiei "Construim România", a explicat pentru Radio România Actualităţi că autostrada ar putea fi construită şi pe etape, începând cu centuri moderne de ocolire a oraşelor de pe traseu.
Paul Dorneanu: "Pentru noi este inexplicabil de ce guvernul a insistat pentru a patra oară să încerce să facă acest proiect cu investiţii private, în momentul în care noi avem fonduri europene nerambursabile.
Şi cred că ar fi foarte important ca cineva să fie tras la răspundere pentru această situaţie în care am ajuns."
O reacţie a venit duminică şi de la liderul PNL Ludovic Orban, care a criticat imediat anunţul, spunând că bănuieşte că premierul ar avea intenţii ascunse legate probabil de finanţarea campaniei pentru prezidenţiale.