Oana Cristea Grigorescu, despre Festivalul Grand Prix Nova
Interviu cu criticul de teatru Oana Cristea Grigorescu, despre Festivalul International de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova.
Articol de Radio România Actualităţi, 21 Iunie 2024, 13:53
12:10 este ora, sunteți "Între prieteni" și în jurul acestei ore ascultăm câte un fragment dintr-o piesă care se difuzează pe postul nostru de radio, seara, de la Teatrul Național Radiofonic. Ei bine, astăzi discutăm despre altceva sau, mă rog, tot despre Teatrul Radiofonic, pentru că duminică începe la București Festivalul Internațional de Teatru Radiofonic "Grand Prix Nova", organizat de Radio România și dedicat inovației în creația de ficțiune sonoră. Este ediția a XII-a și se va desfășura în sala de spectacole de la Teatrelli, datorită colaborării cu Creart. Despre festival și producțiile înscrise în concurs, vorbim cu producătorul evenimentului, criticul de teatru Oana Cristea Grigorescu, de la redacția Teatrului Național Radiofonic. Bună ziua și bun venit!
Mulțumesc frumos pentru invitație. Suntem o echipă întreagă care muncim la această nouă ediție a festivalului și, dacă aminteați de cele două... de momentul Teatrului Radiofonic, pe postul Radio România Actualități, noi avem 24 de producții din întreaga lume, înregistrate și selectate în concurs acum din 10 țări, așa încât așteptăm cu nerăbdare duminică seară să facem acreditarea invitaților, pentru că fiecare producție trimite câte un reprezentant-membru în juriu.
Sunt producții de top din...
Da, sunt producții selectate în urma unei preselecții, pe care am realizat-o și cu aportul colegilor din Radio România, cărora le mulțumim pentru deschidere. Anul acesta ne-am dorit, cumva, să deschidem secțiunea aceasta a preselecție și să nu fim doar noi, specialiștii, cei care aleg și să dăm cumva voce și celor care ascultă și evaluează din interiorul profesiei, pentru că sunt cu toții radiofoniști, colegii noștri din posturile naționale și regionale care ni s-au alăturat - și încă o dată, am apreciat foarte mult deschiderea și aportul lor, așa că.../voci suprapuse/
Festivalul a evoluat foarte frumos în toți acești ani. Ce aduce nou această ediție?
Aduce ceva foarte important, și anume o colaborare cu Institutul Francez România, care și-a dorit să pună sub umbrela "Grand Prix Nova" atelierul de creație sonoră "Orizont sonor", un atelier de ficțiune, pentru că el face parte dintr-o serie de ateliere de formare a tinerilor în zona audio. A fost un atelier de podcast, unul de jurnalism și acum avem un atelier de audio-drama. Noi ne luptăm de o vreme să schimbăm, cumva, această denumire de "Teatru Radiofonic", care are conotație cumva ușor prăfoasă și care trimite la un format deja depășit de tehnologii./apostelnicu/ Şi de aceea preferăm spectacol sonor. Ne referim la ficțiune sonoră și în...
Audio-drama...
Audio drama, în denumirea de origine anglofonă.
Dacă festivalul începe duminică, el este prefațat de acest atelier "Orizont sonor".
Care a început ieri.
Dar cine îl coordonează? Ce activități au loc?
Avem un orizont artistic foarte valoros, pentru că avem doi coordonatori. Unul este Ilinca Stihi, regizoarea și autoarea noastră de spectacole sonore, multipremiată internațional. Al doilea vine din Franța, este Benjamin Abitan. De asemenea, un artist sonor. Ei doi coordonează un grup de 12 tineri care au fost selectați în urma unui call. Ei au participat nu doar cu CV-uri, ci și cu proiecte de producții audio pe care intenționează să le realizeze în viitor, iar pe parcursul acestor patru zile vor trece printr-un proces de formare, învățare și exersare, pentru că atelierul se încheie cu prezentarea în fața membrilor juriului și a participanților la festival, în 24 iunie, a acestor scurte producții care vor rezulta în urma atelierului sonor, așa încât este, într-adevăr, un atelier care formează și oferă tinerilor elemente importante în deschiderea gustului și aflarea a ceea ce înseamnă standardul unor producții de audio drama.
Așadar, sunt tineri interesați de creaţia de ficţiune sonoră.
Sunt foarte mulţi și e interesant că pe o parte dintre ei îi cunosc. Sunt oameni care vin din zona teatrului: fie dramaturgi, fie artiști performeri și sunt alții care sunt interesați și lucrează deja în zona audio. Și cred că această plajă de creație sonoră este foarte largă, pentru că ea merge de la ficțiune până la sunet, până la lucrul cu sunetul, cu captarea sunetului și documentarea lui. Și s-a deschis foarte mult gustul tinerilor pentru această zonă de creativitate, odată cu pandemia, când a fost, poate, singura soluție pentru oamenii din teatru, de a lucra la distanță.
Şi asta a relansat cumva interesul și eu sper că va împrospăta și modul de a face ficțiune sonoră.
De luni începe o săptămână întreagă de audiții, în care vor fi prezentate producții de top din toată lumea, în trei categorii. Care sunt categoriile?
Drama, short forms şi binaural drama. Adică producții lungi, de până într-o oră, producții scurte pe care de anul acesta le-am extins la 15 minute, pentru că tendința e să se producă tot mai mult în limită de timp care acoperă deplasarea și ascultarea în căști în timp ce te deplasezi dintr-un punct în altul. Tinerii sunt mobili, oamenii sunt mobili și sunt constrânși să se miște.
V-a atras atenția în mod deosebit unele producții?
Toate 24. Eu cred că fiecare dintre ele merită ascultate. Fiecare are un alt subiect, o altă abordare, un alt univers și o altă amprentă culturală și asta mi se pare foarte important. Dar nu vreau să ne grăbim, că suntem la România Actualități. Nu vreau să pierdem cumva din vedere un alt aspect foarte important și care și el are legătură cu atelierul sonor, într-un fel. Anul acesta suntem parteneri și cu European Broadcasting Union. Avem o invitată de onoare. Este vorba de președinta de onoare a jurului, Edita Kudláčová. Ea este head off Radio EBU, ca să o spunem în limba engleză, adică șefa Radio a Uniunii Europene de Broadcasting și ea va susține în cadrul festivalului joi, în 27 iunie, de la ora 10:00, o prezentare specială a unor oportunități de creație oferite de EBU artiștilor din domeniul audio./aburtica/ Va fi moderată de Dan Şanta, de managerul, directorul Departamentului Relații Internaționale al Radio România și cred că este un moment extrem de important, în care unul dintre oamenii la vârf ai acestei uniuni de de creație, până la urmă, a radiourilor, vine la București și prezintă în fața tinerilor posibilități și oportunități de a lucra cu EBU, de a aplica proiecte, de a vedea în ce fel se deschid spre Europa și Europa se deschide spre artiștii tineri, finanțându-le, până la urmă, producții, pentru că asta e important, afli în ce fel poți lucra cu anumite radiodifuziuni sau poți lucra ca artist independent, sub umbrela EBU. Și de aceea profit de ocazie să îi invit pe toți tinerii interesați de audio, de zona audio, să nu rateze această întâlnire, care mie mi se pare un highlight al festivalului.
Vor fi premiate, înțeleg, nu doar piese de teatru, ci și actori care interpretează la microfon personajele pieselor de teatru?
De anul acesta am renunțat la aceasta. La premiile TNR erau.
Îmi aduc aminte de discuția pe care am avut-o cu colegul dumneavoastră, cu regizorul Attila Vizauer, anul trecut.
Attila rămâne redactorul nostru șef și este, împreună cu Dan Şanta, una dintre prezențele tutelare și coordonatorii festivalului nostru. Din păcate, anul acesta am renunțat la premiile Teatrului Național Radiofonic și pentru că toată lumea trece prin constrângeri bugetare destul de drastice și am preferat să dezvoltăm și să ne concentrăm în festival pe această dimensiune formatoare, care oferă tinerilor o deschidere spre domeniu și care, cumva, va îmbogăți în anii care vin producțiile, prin intrarea în domeniu și în zona noastră a unor noi voci ale unor noi artiști. Poate că - și sperăm ca anii viitori să reluăm această tradiție - dar anul acesta, din păcate, e suspendată.
Ar fi frumos. Pe lângă constrângerile bugetare de care vorbeați, care mai sunt, care ar fi provocările actuale și viitoare pentru teatrul radiofonic și cum le poate aborda Grand Prix Nova? Cum vedeți evoluția teatrului radiofonic?
Noi am mai început o campanie, extrem de utilă, sper eu, în măsura în care atât Ilinca Stihi, cât și eu ne-am asumat să scriem în Observator Cultural din martie încoace niște articole despre audio drama și despre felul în care ne străduim să inducem, noi, producătorii de audio drama profesioniști, ideea că e o artă cu un limbaj specific. Da, este o zonă derivată din teatru, dar la rândul lui, la fel ca filmul, și teatrul radiofonic, audiodrama, au un limbaj specific, o dată cu evoluția tehnologiei, au devenit arte autonome, cu statut de sine stătător, cu o manieră de a gândi și de a crea care pleacă de la dramaturgie, dar nu poate să se limiteze doar acolo, ci trebuie să includă în modul în care gândești, polifonic, până la urmă, straturi sonore, creația, un mod de a gândi integrat.
Sună fascinant și pe final, pentru cei care nu pot să ajungă la Creart, la Teatrelli, pasionații de teatru radiofonic pot să asculte, nu-i așa?...
Cu siguranță, la fel ca în fiecare an, pe site-ul e-teatru.ro, toate producțiile în concurs, cu scriptul în limba engleză asociat./dsirbu/ Limba engleză este limba oficială a festivalului, așadar, astea sunt, asta este limba de comunicare, dar nu vreau să încheiem înainte de a mulțumi în mod special Teatrelli, Creart și directorullui Liviu Romanescu, care ne-a facilitat și care ne-a primit, era să spun cu căldură, dar cu răcoare în sala sa de spectacole în aceste zile caniculare. Și e un loc minunat din București care se întâlnește foarte bine cu specificul festivalului nostru, pentru că acolo performativitatea și inovația, tema Grand Prix Nova sunt la ele acasă.
Festivalul Internațional de Teatru Radio, Grand Prix Nova, așadar organizat de Radio România, începe luni. Duminică începe?
Începe duminică cu acreditarea participanților, dar de luni propriu-zis încep audițiile în sala de la Teatrelli, Lahovari,. nr. 7. Sunt libere, deschise tuturor celor care doresc să ni se alăture și să ne asculte. Cei care nu o pot face pe teatru, o pot face pe site-ul nostru și pot urmări spiritul, vibe-ul și energia festivalului pe facebook și pe instagram, pentru că de anul ăsta suntem mai tineri.
Mulțumim pentru invitația lansată tuturor iubitorilor de teatru radiofonic.
Mulțumim și noi! Audiodrama, ficțiune sonoră.
Audiodrama, creație, ficțiune sonoră, da. Mulțumim frumos!