„Noii industriași, creativii 04”: Despre industriile culturale și creative din România
La editura PostModernism Museum a apărut lucrarea „Noii industriași, creativii 04”.
Articol de Ionuţ Iamandi, 03 Februarie 2025, 10:27
Volumul „Noii industriași, creativii 04” este o încercare de radiografiere a evoluției sectorului cultural din România în perioada 2018 - 2021. Una dintre direcțiile de abordare programatice ale volumului este dată de urmărirea finanțării sectorului cultural, aflată în strânsă legătură cu politicile culturale ale statului. Corelația este semnificativ surprinsă în titlul articolului de deschidere al volumului: „După chipul și asemănarea statului: sisteme de finanțare pentru cultură și evenimente culturale de tip branding de țară, 2018 - 2021”.
„Vom jalona în cele ce urmează, prioritar, activitățile instituțiilor de cultură, ale marilor programe culturale, fonduri de finanțare, unele aspecte legislative ale sectorului etc. din surse diverse, pulverizate în prezent şi utilizând, după caz (după cum se va vedea în cele ce urmează), cererea privind liberul acces la informațiile de interes public conform Legii nr. 544/2001”, se arată în articolul menționat.
Volumul este la a patra ipostaziere dintr-o serie dedicată de editorii săi acestei tematici. Contribuțiile coordonate în cartea de față de Oana Năsui au fost grupate în cinci secțiuni: Dreptul de autor, Dreptul și accesul la cultură, Profesii creative, Studii de caz, Cercetări. Lucrarea nu include o concluzie privind problemele sectorului cultural în România; ea expune însă puncte de vedere diverse și articulate, care îi oferă cititorului temeiuri solide pentru a-și face propria opinie.
„Noii industriași, creativii 04”, un material resursă pentru industriile culturale și creative, dorește să centralizeze preocupări teoretice și practice ale sectoarelor creative, ale managementului și politicilor culturale, în principal din România, contribuind la extinderea bibliografiei de specialitate în aceste domenii. Volumul „04" din 2021 reuneşte 36 de texte și 38 de autori”, scrie Oana Năsui în prezentarea volumului.
Printre cei aproape patruzeci de contributori găzduiți în volumul de peste patru sute de pagini se găsesc: Virgil Nițulescu, Cristian Vasile, Adrian Cioflâncă, Oana Năsui, Liliana Corobca, Doru Ionescu, Ion Bogdan Lefter, Cosmin Năsui.
Volumul a apărut la editura PostModernism Museum din București.
Cuprinsul volumului „Noii industriași, creativii 04”
Oana & Cosmin Nasui – Editor’s Voice: După chipul și asemănarea statului: sisteme de finanțare pentru cultură și evenimente culturale de tip branding de țară, 2018-2021
Dreptul de autor
Dr. Virgil Ștefan Niţulescu – De ce ar fi muzeele interesate de dreptul de autor?
Doru Adrian Păunescu – Despre cesiunea dreptului de autor
Ștefan Gheorghiu – Dovada că se poate
Dreptul și accesul la cultură
Răzvan Pârâianu – Note pentru o istorie a ideii de cultură a poporului. Începuturile
Cristian Vasile – Campania de combatere a analfabetismului în România comunistă. Câteva considerații
Adrian Cioflâncă – Imaginile atrocităților și moștenirea dictaturilor. Fotografii din timpul Holocaustului în arhive din România
Oana Nasui – O incursiune în legislația drepturilor creatorilor din secolul XIX până în prezent. Câteva studii de caz
Andreea Grecu – Dacă înțelegere nu e, nimic nu e! Articolul 33: în numele legii
Profesii creative
Liliana Corobca – Note despre burse și rezidențe de creație
Gheorghe Preda – Filmul documentar între divertisment și informare
Doru Ionescu – Making of… documentarul muzical TVRockFolkJazz
Armina Popeanu – Antreprenoriatul în domenii creative – între monetizarea inovației și dezvoltarea sustenabilă a organizației
Bogdan Șerban – Ce este muzica alternativă locală și ce vrea de la noi?
Ion Bogdan Lefter – Scriitor în România, ieri și azi
Ana Rubeli – Aiciastat – Influencer cultural
Alexandra Ghioc – De ce avem nevoie de designeri de produs?
Bianca Mereuţă – SIGNATURA. Pentru educația caracterului celor care cresc
Oana Costinaș – Din interior. Despre comunicare ca instrument de educație în proiecte culturale
Studii de caz / Moving Targets
Sabina Suru și Andrei Tudose – QOLONY. Când arta întâlnește știința
Corina Giurgia – Proiecte culturale: curajul de a porni de la zero – Festivalul Serile Filmului Românesc
Maria Axinte – Memorialul Închisoarea Pitești. Cultura memoriei, expunerea traumei și vindecarea prin iertare
Cristian Dinu – A gentle introduction to NFTs. A discussion with my son
Larisa Popescu și Monica Bumbeş – Atitudinea „eu pot și vreau să fac ceva pentru mine și comunitatea mea”
Silvana Dulamă-Popa – MECENA.ART – Provocarea de a deschide o galerie în plină pandemie
Andra Cărbunaru (Lupaescu) – Încep toate poveștile cu „a fost odată”?
Marina Hanganu – Tele-Encounters: Beyond the Human
Cosmin Dragomir – Rentabilizarea pasiunii – o poveste despre istoria gastronomiei
Homo Faber Guide with Andrea Tomasi – Homo Faber Guide – Inspiration is around the corner
Cristina Andone – Re:Povestim. Proiectul Cartea Bunătății
Mihaela Vețan – Ceci n’est pas un festival. „LA PAS. Festival de gastronomie artizanală”, Timișoara
Ana Ursu – Asociația Solidart – participare la viața comunității prin proiecte culturale
Asociația pentru Relații Comunitare – Primele 100 de zile ale unui fundraiser. Ghidul tău de început
Cercetări / Browsing Archives
Cosmin Nasui – 100 de ani de la înființarea Sindicatului Artelor Frumoase
Adriana Bujor – Industriile creative și inovarea deschisă
Andreea Ane-Mary Josceanu, Cristina Leovaridis – Promovarea prin social media a produselor industriei muzicale