Gioconda de la Prado, expusă după doi ani de restaurare
Lucrările de restaurare au fost incepute in 2010, la solicitarea Muzeului Luvru din Paris, care pregăteşte o expoziţie specială, cu lucrări realizate de discipoli ai lui Leonardo Da Vinci.
21 Februarie 2012, 18:10
Cu aplauze a fost primită prezentarea Giocondei de la Muzeul Prado din Madrid, care deşi se afla de mai bine de 200 de ani în colecţia prestigioasei instituţii a fost considerată o copie banală.
Acum, Gioconda de la Prado ajută la cunoaşterea mai bună a celei originale, care este la Luvru, protejată de o vitrină şi de multe straturi de lac.
Muzeul Prado a prezentat marţi la Madrid, cea mai fidelă copie a Giocondei lui Leonardo da Vinci, considerat cel mai cunoscut tablou din lume.
Copia, care se află în colecţia de la Prado de 200 de ani, a fost realizată în atelierul maestrului italian, spun specialiştii care au expus marţi rezultatele, dupa doi ani de analize tehnice şi restaurare.
Cercetarile, realizate cu ajutorul razelor infrarosii, au scos la iveala toate detaliile unui peisaj acoperit cu un strat de pictura neagra si faptul ca tabloul de la Prado a fost pictat odata cu originalul.
Lucrarile de restaurare au fost incepute in 2010, la solicitarea Muzeului Luvru din Paris, care pregateste o expozitie speciala, cu lucrari realizate de discipoli ai lui Da Vinci. La cercetarea lucrarii, au aparut detalii surprinzator de asemanatoare cu originalul executat de maestrul italian si un peisaj acoperit de un strat de pictura neagra.
Radiografiile celor două lucrări, copie şi original, arată şi corecturile pe care însuşi Da Vinci le-a aplicat de-a lungul execuţiei tabloului original şi pe care un "copist” nu le-ar fi putut observa.
De aici şi concluzia că pictura de la Prado a fost realizată acum 500 de ani, chiar în atelierul maestrului.
Almudena Sanchez, restauratorul care a reuşit să ridice cortina neagră de pe copia Giocondei, a deschis o fereastră care a fost închisa timp de două secole.
"Pe parcursul procesului, pe măsură ce avansăm în descoperirea peisajului, comparăm tabloul de la Prado cu cel de la Luvru, a cărui imagine în mărime naturală am avut-o în faţă. Am lucrat şi cu radiografiile celor două Gioconde şi cu desene. Totul ne-a permis să verificăm asemănările şi micile diferenţe, să apreciem execuţia, astfel încât am avut demonstraţia că cele două opere au evoluat in paralel”, spune Almudena Sanchez.
În faţa tabloului, Miguel Falomir, coordonatorul lucrărilor de restaurare, şeful Departamentului de pictură italiană de la Muzeul Prado, crede ca noua Gioconda nu este o lucrare extraordinară, dar are, fără indoială, importanţa ei.
"Nu stiam până nu am studiat această pictură care era relaţia ei exactă cu originalul. Acum ştim că a fost realizată în atelierul lui Leonardo da Vinci şi în mod simultan cu originalul.
Cat despre autor, nu suntem siguri, însă credem că e vorba de un discipol din Milano, ori Salaii ori Francesco Mezi, care nu au fost nume mari în pictura Renaşterii, nu au avut parte de expoziţii sau de monografii.”
Copia Giocondei va rămâne la Prado în sala 49, a Renaşterii italiene, până în 13 martie, după care va pleca la Paris, unde va fi inclusă în expoziţia L´ultime chef d´oeuvre de Leonard de Vinci, La Sainte Anne (29 martie-25 iunie 2012).