Filmul românesc în 2013
Cel mai important premiu al anului 2013 pentru cinematografia românescă este "Ursul de Aur", obţinut la Berlin de regizorul Călin Peter Netzer cu "Poziţia copilului".
Articol de Andreea Marin, 30 Decembrie 2013, 14:03
Filmul românesc a primit în 2013 o serie de aprecieri din partea publicaţiilor de specialitate din străinătate ca o continuare a valului apărut în urmă cu câţiva ani, când pelicula "Occident" în regia lui Cristian Mungiu a fost distinsă în 2001 cu Premiul publicului la Festivalul de la Tesalonic.
Laudele îndreptate către producţiile româneşti au culminat cu concluzia celor de la BBC, potrivit cărora "noul val al filmului românesc intră într-o nouă eră".
Cel mai important premiu al anului 2013 pentru cinematografia românescă rămâne, însă, "Ursul de Aur".
Regizorul Călin Peter Netzer face în pelicula "Poziţia copilului" o disecţie a iubirii materne dusă la cote monstruoase şi aprofundează complexul oedipian, un concept teoretic central în psihanaliză, care simbolizează legătura erotică inconştientă a copilului cu părintele de sex opus şi rivalitatea faţă de celălalt, izvor de vinovăţie şi teamă totodată în cadrul unei stări nevrotice.
Filmul, de asemenea, o critică tăioasă la adresa noilor îmbogăţiţi, a fost şi propunerea României pentru premiile Oscar la categoria Cel mai bun lung-metraj într-o limbă străină.
Dar, călătoria sa către Hollywood s-a încheiat recent pentru că pelicula nu a fost inclusă pe lista scurtă de propuneri a ediţiei din 2014.
Încasări mici în România
2013 nu a fost un an performant pentru ţara noastră nici pe Coasta de Azur, dar România a punctat la Festivalul de la Cannes cu filmul "Un acvariu" care a primit Premiul al III-lea la secţiunea "Cinefondation".
În 2013, filmul românesc a fost prezent şi la "Oscarurile europene" prin nominalizarea Luminiţei Gheorghiu la Premiile Academiei de Film Europene, la categoria "Cea mai bună actriţă", pentru rolul din "Poziţia copilului".
Cinematografia românească a făcut în acest an şi un popas în oraşul elveţian Locarno, unde cel mai recent lung-metraj al lui Corneliu Porumboiu, "Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism", a fost selectat în competiţia internaţională a Festivalului, alături de "Roxanne" a lui Valentin Hotea.
Cu toate acestea, noul val de film românesc a fost aproape total deconectat de publicul său din ţară, întrucât cifrele din box office-ul autohton au fost înspăimântător de mici.
Românii nu au fost deloc interesaţi de filmele proprii; în schimb au aşteptat cu sufletul la gură filmele de animaţie de peste ocean: "Regatul de gheaţă", "Ştrumfii 2", sau "Universitatea Monştrilor".