„De la Pion la camPion”
Legătura dintre șah, business și cultură.
Articol de Radiojurnal, 01 August 2020, 14:04
Joi, 30 iulie a.c., la la Grand Hotel Continental din București, au fost lansate trei proiecte care implică șahul: revista online ”Pallas Athena”, publicație de cultură, șah și business, Festivalul ”Chess Corporate Pallas Athena: eleganță – elitism – fairplay” și clubul de mindgames, networking și business skills ”Chess Business Club”, destinat comunității oamenilor de afaceri și nu numai.
Evenimentul a fost transmis online în direct pe pagina de social media a Chess Business Club.
Potrivit unui comunicat primit la redacție, participanții au apreciat inițiativa organizării unor stfel de manifestări care aduc laolaltă șahul, afacerile și cultura. Ștefan Baciu, de la Radio România, a declarat că „strategia” și „tactica” sunt termeni folosiți în multe domenii, două dintre acestea fiind afacerile și șahul, ceea ce justifică un eveniment de acest fel.
„În afaceri avem nevoie de o anumită strategie pentru a impune un produs pe o piață concurențială, iar această strategie trebuie însușită și aplicată de conducerea unei companii. Necunoașterea sau aplicarea incorectă duce la pierderi, și în afaceri, și în șah. Așa cum la șah analizăm o partidă pierdută pentru a vedea unde am greșit, și în afaceri trebuie studiate cazurile unor companii care, pentru că nu au avut sau nu și-au adaptat strategia, au pierdut în fața concurenței. Atunci când oameni de afaceri, manageri și jucători de șah studiază împreună astfel de exemple și le compară, rezultatul nu poate fi decât pozitiv”, a comunicat jurnalistul de la Radio România.
Av. Alin C. Pop – Președintele Institutului Arbitral Roman (partenerul principal al evenimentului), a vorbit despre similitudinile dintre arbitraj și șah. „Atât arbitrajul, cât și șahul implică două părți care se afla în dispută. Arbitrul, ca si jucatorul de sah, trebuie sa inteleaga pozitia celeilalte parti, sa „intre” in mintea celuilalt – se numeste empatie – și atunci apare gandul bun care se transforma intr-o solutie. Si arbitrajul si sahul sunt doua libertati care nu au fost atinse in pandemie”, a adăugat el.
Domnul Radu Molnar de la Electrecord și-a exprimat dorința unei „colaborări fructuoase” cu brandul „Pallas Athena”, iar Andrei Dunuță de la compania Speakings a ținut un discurs intitulat „De la Pion la CamPion”, în care a reliefat unele asemănări între piesele jocului de șah și pozițiile dintr-o companie. „Pionul ne invata despre consecventa: este singura piesa care daca ajunge la capatul tablei de sah se transforma in regina; nebunul care merge doar pe diagonala ne invata despre ce înseamna sa rupi tiparele si sa te diferentiezi de restul competitiei; calul este singura piesa care sare peste alte piese: cat de importabt este sa sari peste probleme si sa fii creativ; tura este cea mai stabila piesa si ne invata ce inseamna fidelizarea clientilor, sa fii acolo pentru ei; regina este performanta intruchipata, este CamPionul echipei si ne invata ce inseamna sa ajungi sa fii numarul unu intr-un domeniu. Oricum am zice, sahul este o metafora a vietii si ne invata atat de multe lucruri, doar sa fim noi deschisi si atenti”, a spus el.
Artista Anca Roxana Constantin a spus că „în aceste grupuri de oameni cu capacitati intelectuale deosebite, se pot dezvolta ideile de care avem mare nevoie astazi pentru ca lucrurile sa reintre in matca din care, in ultima vreme, au iesit”.
Ion Șerban Dobronăuțeanu – membru în Boardul European Chess Union a tansmis salutul Federatiei Romane de Sah si al Federatiei Europene de Sah. „Consider ca s-a creat o sinergie, initiativa fiind binevenita, un parteneriat este benefic, laudabil. Astazi, 30 iulie, Federatia Europeana de Sah a publicat Regulamentul Campionatului Chess Corporate online la nivel european. Pallas Athena va fi partenerul Federatiei Europene in Romania. Pentru Federatia Europeana si pentru Federatia Mondiala conceptul chess corporate este o preocupare in ultimii ani”, a spus domnul Dobronăuțeanu.
Organizatorii au declarat că valorificarea jocului de șah „ca fenomen social și cultural, ca formă de dezvoltare personală, de formare de aptitudini și abilități valoroase” se bucură de un real interes, manifestat și printr-un „număr mare de parteneriate”. Printre parteneri, sunt menționați Radio România (posturile: Radio România Actualități, Radio România Cultural, Radio București), Federația Română de Șah, European Chess Union, European Online Corporate Chess Championship, Institutul Arbitral Român, Centrul de Marketing-organism de cercetare în cadrul Universității Ștefan cel Mare din Suceava, Jurnalul Național, Agentiadecarte.ro, MONITOR24, ELECTRECORD, Grand Hotel Continental București, vitaminaqua, BURSA QUESTUM, 42 YEARS, Mr. Exclusivitate, CHESS CODERS, Flying Colours, Asociația Culturală Flower Power, Agenția de publicitate GMC Media & Advertising, SEOMARK.