Concertele Madrigal în Regatul Belgiei
Sublimul sensibilității românești și istoria muzicii europene.
Articol de Bogdan Isopescu, 23 Noiembrie 2024, 16:27
Între 21 și 25 Noiembrie, Corul Madrigal este în Regatul Belgiei pentru concerte la Bruxelles, Anvers/ Antwerpen, Bruge și iar la Bruxelles.
Primul concert a umplut catedrala Notre Dame de Sablon din Bruxelles, pe 21 Noiembrie. Românii s-au înghesuit iar belgineii au descoperit excelența Corului Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin”, dirijat de Anna Ungureanu, dar și repertoriul din turneul „Punți peste Europa/ Ponts à travers l’Europe/ Bridges Across Europe”. Primul concert din Belgia (ca și cel din Luxemburg) s-a desfășurat cu un public care a depășit numărul locurilor/scaunelor. Accesul este gratuit.
Turneul European
Turneul este organizat de olistă lungă de instituții printre care Ministerul Culturii, Institutul Cultural Român din Bruxelles, Ambasada României în Regatul Belgiei. Turneul a început în Republica Moldova, a urmat Luxemburg și se finalizează cu 4 concerte în Regatul Belgiei. Cele patru concerte extraordinare vor avea loc în cele mai frumoase catedrale și muzee din Belgia iar atmosfera este completată de costumele de epocă în care sunt îmbrăcați membrii corului. La finalul turneului două dintre aceste costume de epocă vor fi donate Muzeelor Regale de Știință și Artă din Belgia pentru a fi material didactic și de fascinație pentru copii belgieni. La fel, albumul cu cele 27 de imnuri ale statelor europene reinterpretate de Madrigal, vor fi donate Casei Istoriei Europene a Parlamentului European.
Discuția cu reprezentanții ICR Bruxelles
Corina Panaitopol, directorul ICR Bruxelles: // Mi-am dorit de multă vreme să văd Corul Madrigal la Bruxelles, din 2022 când ei au vrut să lanseze în inima Europei imnurile statelor membre, ca pe un mesaj de unitate, de toleranță, de dialog intercultural în aceste vremuri dificile, complexe.
Turneul a început la Chișinău pentru că ideea Punților peste Europa include și susținerea parcursului european al Republicii Moldova. Și tocmai de aceea cele două concerte de la Chișinău s-au intitulat Visul European. A urmat concertul de la Luxemburg, pe 20 Noiembrie, iar acum cele 4 concerte din Belgia. Cu mici diferențe de repertoriu între concerte, acesta conține muzică bizantină, renascentistă, colinde românești sau internaționale și este adaptat în funcție de publicul din cele 3 țări.
A fost o surpriză pentru public. La Luxemburg, spre exemplu, oamenii îmi spuneau că au fost atât de impresionați încât în timpul concertului simțeau frisoane în tot corpul. La toate concertele numărul oamenilor a fost, sau deja știm că va fi, mai mare decât locurile. Dar au vrut să strea chiar și în picioare pentru a participa.
La ultimul concert, cel de la Muzeul Instrumentelor din Bruxellles, va fi un repertoriu diferit. Renaștere europeană și muzică veche românească. Și tot acolo Corul Madrigal va dona două costume care vor fi utilizate de departamentul educațional al Muzeelor Regale de Artă și Istorie iar copii din Belgia vor putea învăța despre aceste costume de epocă și despre Corul Madrigal. Tot în cadrul turneului Corul Madrigal va avea o vizită la Casa Istoriei Europene, muzeu al Parlamentului European, unde va dona albume cu imnurile celor 27 de state europene interpretate de cor. De altfel tot repertoriul conține și arată această nevoie de unitate în diversitate europeană. Repertoriul lor te poartă în toată istoria muzicii și a regiunilor europene.
Reportaj în urma primului concert din Belgia
Preludiul
Pătrund cu întîrziere în catedrala gotică Notre Dame de Sablon. Tradusă în română ar fi Catedrala Sfânta Maria din Sablon sau Sfânta Fecioară din Sablon însă sensul francez al denumirii este mai mult. Ai putea să traduci simpu: Catedrala Doamna Noastră din Sablon, ceea ce poate să-ți dea o idee despre legătura intimă dar respectuoasă dintre acest lăcaș de cult și locuitorii cartierului Sablon din centrul Bruxelles-ului. Este o catedrală înaltă, suplă, frumoasă, deschisă către seara belgiană prin vitraliile uriașe, un spațiu cald în ciuda zăpezii care zilele trecute a atins Bruxelles-ul și a temperaturii relativ scăzute dintr-un lăcaș de cult. Este o catedrală în care mă opresc adesea și pe care o găsesc mereu deschisă către liniște, odihnă și reflexie, dar care în seara asta de Joi este plină ca la slujba duminicală.
Îmi întâlnesc grupul de prieteni taman la timp să mă așez și să privesc cum, una câte una, siluetele corului Madrigal pătrund în altar. Poartă costume care îmi aduc aminte de Dinastia Tudor, de Henric al VIII-lea sau regina Elisabeta I. Este pentru prima dată când văd soliștii Madrigalului și mă surprinde zâmbetul lor (e ceva ce voi constata și mai bine ulterior, când mă voi fi apropiat de primele rânduri). Chipurile prind sunet. Începe muzica iar catedrala prinde viață
Concertul
Nu sunt un om care să fiu impresionat ușor de românitate, de orice muzică sau de orice interpretare dar pielea mi se zbârlește pe măsură ce Madrigalul își intră în rol, pe măsura nuanțelor repertoriului. Se potrivește atât de bine virtuozitatea sa cu catedrala asta veche care a văzut mii de cântări. Ecoul multiplică muzica în mii de nuanțe perfect echilibrate care mă îmbracă și mă fac să stau cu privirea ațintită când spre corul din depărtare, când spre ogivele catedralei când spre vitralii. Toate au glas.
Mă ridic atras de muzică și mă îndrept, prin nava secundară din dreapta, liberă de scaunele spectatorilor, către altar, acolo unde este corul. Și, apropiindu-mă, sunetul capătă încet-încet personalitate căci pot acum să zăresc mai bine chipurile, ochii și buzele care îl creează. E mult zâmbet și lumină pe chipurile corului Madrigal. E ca și cum muzica ar fi modelat suflete și personalități și ne lasă să vedem asta prin sunet și zâmbet. Aflat în față, pot identifica exact chipurile tonalităților diverse care compun muzica și urmăresc acum, rând pe rând, buzele care eliberează acest sunet care mă cucerește. Aproape mă îndrăgostesc de chipurile unor soprane sau mezzosoprane sau contralto (nu mă pricep atât de bine), o frumusețe pigmentată cu noblețe și îmbrăcată în acele costume care mă plasează în urmă cu sute de ani, în timpul cavalerilor și prințeselor. A regilor și reginelor.
Piesele sunt diverse. De la muzica clasică religioasă a ordinului catolic la tentele orientale ale muzicii bizantine. De la începutul mileniului până la măsurile Crăciunului din zilele noastre. De pe tot continentul: de la Monteverdi la Șarban Nichifor și Vytautas Miskinis. Mă surprind ultimii doi despre care nu știam nimic până acum. La fel cum mă surprinde o piesă care începe cu modulațiile bizantine, mă poartă prin Evul Mediu, prin Renaștereși apoi prin toată istoria muzicii religioase europene. Mă trece apoi prin măsuri ale unor colinde românești până la piese occidentale de sărbători ale secolului XX. Nu știu ce este... mă uit pe program... probabil Șerban Nichifor.
Totul este o surpriză pentru mine. Stau în picioare tot concertul, hipnotizat de ceea ce ochii și urechile îmi aduc. Alături de mine vin rând pe rând cei care mă însoțeau, la fel de atrași de lumina din fața noastră, dinspre altar. Aici am stat, în picioare, fără să simt oboseală, până la final.
Scurtă notă
În anul 2023, la aniversarea a 60 de ani de existență, Madrigal a susținut al șaselea turneu în Statele Unite ale Americii. A cântat în Congresul american, în săli de concerte și catedrale din New York, Washington D. C., Chicago și Seattle. Anul 2024 a adus o premieră mondială absolută – Corul Madrigal a fost în primul său turneu în Peru, unde a susținut concerte la Lima, Cusco și Aguas Calientes și a filmat un videoclip la Machu Picchu. În luna octombrie 2024, Corul Madrigal a filmat din nou și a susținut un concert extraordinar la Panteonul de la Roma.