Cod etic "pentru profesori, elevi şi părinţi"
Sindicatele din educaţie cer elaborarea unui cod etic al cadrelor didactice şi, în paralel, a unuia similar pentru elevi şi părinţi.
Articol de Radiojurnal, 13 Martie 2014, 14:40
Codul etic al părinţilor şi elevilor ar trebui introdus în regulamentele interne ale şcolilor şi ar reglementa relaţiile profesori - elevi - părinţi, după cum spune liderul Federaţiei Sindicatului Liber din Învăţământ Vaslui, Sorin Ţiplea.
Codul etic al profesorilor ar trebui elaborat în paralel cu regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar - mai spune Sorin Ţiplea, care precizează ce ar trebui să conţină un astfel de document.
"La capitolul părinţi şi, respectiv, elevi, la drepturi şi obligaţii să fie trecute toate aceste prevederi, toate aceste norme de conduită ale beneficiarilor direcţi şi indirecţi ai educaţiei. Atunci când gândim un cod etic, ar trebui ca pentru fiecare obligaţie pe care o are cadrul didactic să existe corepondentul sancţiunii pentru încălcarea normei respective, la fel şi la elev.
"Pentru norma pe care el trebuie să o respecte şi încălcarea ei trebuie să aibă corespondentul în mod concret al sancţiunii disciplinare corespunzătoare", spune Sorin Ţiplea.
Obligaţii dar şi drepturi
Şi părinţii cred că este necesar un cod al elevilor şi al părinţilor care să stipuleze clar obligaţii, atribuţii, dar şi drepturi, după cum i-a precicat Cristinei Tache preşedinta Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi din Învăţământul Preuniversitar, Mihaela Gună.
"Un statut al părintelui ar trebui să conţină responsabilităţi, dar, dacă are şi responsabilităţi, trebuie să aibă şi drepturi, atribuţii şi, în mod special, modul de implicare al părintelui în şcoală, şi în măsura în care şi el, ca şi ceilalţi parteneri din educaţie, respectă dreptul copilului la educaţie, evident cu sancţiuni.
"Sunt foarte multe sancţiuni care se pot aplica părinţilor şi în mod special cele care sunt ca urmare a unor abateri de la respectarea dreptului copilului la educaţie şi implicit la lipsa de implicare a părinţilor în viaţa copilului.
"Cine ar trebui să le aplice? Numai organele abilitate! Nici Legea educaţiei nu prevede în acest moment cine aplică sancţiuni la orice abatere şi, poate, din acest motiv este un vid legislativ şi nu se aplică acele sancţiuni", spune Mihaela Gună.