Calisto, o operă de Cavalli, la Teatro Real din Madrid
21 Martie 2019, 11:37
După premiera de succes din 17 martie, opera La Calisto va putea fi văzută doar până în 26 martie la Teatro Real, cu două trupe de artiști. O producție grandioasă a Operei de stat din Bavaria, ea a fost adusă pe scenă madrilenă de regizorul David Alden.
Autorul Francesco Cavalli (1602-1676) este considerat părintele operei din Veneția și a compus Calisto când se afla la jumătatea perioadei sale creatoare.
Calisto este o poveste spusă cu umor, dar și o critică a societății și a clerului, a cenzurii impuse lui Galileo Galilei, o istorie cu sex și metamorfoze - Jupiter ia chipul Dianei, Juno o transformă pe Calisto în ursoaică și apoi Jupiter o ridică în cer, devenită constelația Ursa Mare.
Zeițe, zei și semi-zei, nimfe, satiri se confruntă în această operă, mișcați de dorințe, pasiune, gelozie și răzbunare.
Pentru Alden, Calisto nu este un spectacol obișnuit. El consideră că operele de început au fost cele mai bune. La conferința de presă pentru prezentarea producției de la Teatro Real din Madrid, regizorul preciza:
“Eu spun mereu că primii 50-60 de ani ai operei au fost cei mai buni. Bine, am avut câteva vârfuri de atunci. Mozart, Verdi, Wagner și încă vreo câțiva compozitori, dar prima perioadă a operei a fost incredibil de emoționantă și fructuoasă, extraordinară, de neegalat până astăzi. În primul rând, aveau niște librete fantastice, chiar cele mai bune din istoria operei, cred eu.
Totul se întâmplă în teatre mici, cu texte fantastice. La momentul nașterii operei, textul și muzică erau perfect echilibrate. Pe măsură ce opera a evoluat, muzică și vocile devin grandioase și ajung pe primul plan.
Desigur, vocea umană este incredibilă și poate aduce mii de spectatori în săli. Dar la început era belcanto și îmbina tragedia, comedia, totul era amestecat în mod foarte frumos, într-o combinație minunată, ciudată și sexy.
Nu e de mirare că a avut un asemenea succes încă de la început.
Calisto este probabil una din cele mai bune din operele de început. Este o comedie, o tragedie? Eu cred că este o farsă sexuală celestială”.
Regizorul David Alden aduce o abordare barocă, dinamică, surprinzătoare, cu decoruri psihedelice și personaje inspirate din desenele animate.
Sub bagheta lui Ivor Bolton, regizorul muzical al operei, Orchestra Barocă din Sevilla și orchestra Monteverdi Continuo Ensemble oferă, cu ajutorul instrumentelor de epocă, spectacole de excepție.
Reprezentația din 23 martie va fi înregistrată de Radiodifuziunea spaniolă, prin canalul Radio Clásica. Ulterior, acesta îl va transmite pentru țările membre ale Uniunii Europene de Radio.
Libret: Giovanni Faustini (1615-1651)
Regizor: David Alden
Regizor muzical: Ivor Bolton
Artiști: Karina Gauvin și Rachel Kelly (L’Eternità / Giunone), Monica Bacelli și Teresa Iervolino (Il Destino / Diana / Le furie), Luca Tittoto și Wolfgang Schwaiger (Giove), Nikolay Borchev și Borja Quiza (Mercurio), Louise Alder și Anna Devin (Calisto), Tim Mead și Xavier Sabata (Endimione), Guy de Mey și Francisco Vas (Linfea, Dominique Visse (La Natura / Satirino / Le furie), Ed Lyon și Juan Sancho (Pane) și Andrea Mastroni (Silvano).