Apel matinal - Invitat: Attila Vizauer, redactor-şef al Redacţiei TNR
Articol de Cătălin Cîrnu, 04 Iunie 2019, 10:51
RADIO ROMÂNIA îşi onorează în fiecare an actorii, oferind distincţii pentru interpretările cele mai valoroase ale stagiunii Teatrului Naţional Radiofonic din anul precedent. Este vorba de cea mai bună actriţă, cel mai bun actor şi premiul pentru debut. Până în data de 7 iunie, la Bucureşti,
RADIO ROMÂNIA organizează cea de-a 7-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Radiofonic "Grand Prix Nova" dedicat inovaţiei în creaţia radiofonică, despre care aflăm mai multe chiar acum de la invitatul "Apelului matinal" de astăzi, se află deja alături de mine în studio Attila Vizauer, redactor-şef al Redacţiei Teatru Naţional Radiofonic din cadrul Societăţii Române de Radiodifuziune. Bună dimineaţa!
AUDIO:
Attila Vizauer: Bună dimineaţa! Mulţumesc frumos pentru invitaţie. Sunt foarte bucuros să fiu aici în această emisiune care aduce pulsul activităţilor din România, şi cele culturale evident.
Realizator: Am avut o ezitare, gândindu-mă la prima piesă de teatru radiofonic pe care am ascultat-o.
Attila Vizauer: V-o mai amintiţi?
Realizator: Nu. Era una dedicată celor mici, copiilor. Ei bine, ce noutăţi avem pentru această ediţie?
Attila Vizauer: Continuăm anul acesta, în ediţia aceasta, seria de difuzări şi de competiţie pentru secţiunea binaural, binaural este o metodă de audiţie a spectacolului radiofonic, de creaţie a spectacolului în primul rând, a producţiei radiofonice şi de audiţie în sistem 3D. Aşadar, cei care au sisteme din acestea surround le pot asculta la boxe, dar cel mai frecvent acest tip de spectacol se ascultă la căşti. Şi de ce nebunia aceasta? Pentru că sistemul binaural e inventat demult, din anii '70-'80, germanii chiar spun 'ce '70, noi făceam din anii '30-'40'. A fost o experienţă, cuadrofonia, aşa le spuneau ei, dar au renunţat la ea, pentru că era dificil de făcut, de construit şi nu prea asculta nimeni, nu avea sisteme de audiţie. Astăzi, însă, de câţiva ani foarte buni, radioul, muzica, se ascultă pe smartfon sau pe tabletă şi toată lumea este cu căştile pe urechi, îi vedeţi pe stradă, îi vedeţi în maşini, în autobuze şi, dacă tot există această posibilitate de a face audiţia muzicală sau sonoră, în general, la căşti, haideţi să oferim producţii de înaltă clasă la căşti şi de teatru radiofonic. Aceasta este secţiunea pe care am lansat-o anul trecut în "Grand Prix Nova" şi anul acesta avem un succes foarte mare, sunt foarte multe piese înscrise în concurs.
Realizator: De unde vin participanţii sau cine se poate înscrie?
Attila Vizauer: Vin din toată lumea. Din Argentina, din Canada, din SUA, aproape întreaga Europă, aici spunem aproape întreaga Europă, pentru că am folosit criterii de selecţie din 84 de spectacole înscrise în concurs, în urma preselecţiei au rămas 41 de spectacole în concurs,, la cele trei secţiuni: "radio drama", adică piese de teatru de până în 60 de minute, piese scurte, "short forms", aşa se numeşte secţiunea, piese scurte de numai maxim 10 minute, şi această nouă secţiune de care vă spuneam "binaural", un spectacol auditiv tridimensional.
Realizator: Sper, de fapt sunt sigur că nu greşesc, în ediţiile anterioare am avut şi noi premianţi?
Attila Vizauer: În general, da, am avut premianţi, dar pentru noi, sincer acum, deşi există tot felul de păreri, pentru noi important e să câştigăm în festivalurile internaţionale...
Realizator: Din afară.
Attila Vizauer: ... din afară, normal. De curând, am luat aurul la Hvar, "Grand Prix Marulić" de la Hvar, din Croaţia, am fost finalişti la BBC Awards, de asemenea Mihnea Chelaru a câştigat anul trecut două, cu un an înainte încă unul pentru un spectacol al său, trei premii întâi, deci trei trofee de aur, în Asia, în SUA, la New York Festivals şi în Europa, suntem foarte bine plasaţi şi văzuţi în domeniul acesta./lcoman/atataru
Realizator: Da, este impecabil. Acum, că ai amintit de Mihnea Chelaru, o singură problemă are: trebuie să se lase de fumat, asta pentru că îmi permit, pentru că suntem amici. Dar, apropo de workshopurile, atelierele, mai sunt o tradiţie în cadrul festivalului?
Attila Vizauer: Trebuie să fie, pentru că, dincolo de competiţie, dincolo de faptul că cei mai buni şi cei mai căutători în a inova teatrul radiofonic, trimit aceste producţii ale lor în concurs, vin şi le susţin în timpul audiţiilor, că există după o zi o sesiune de audiţii a unei zile, la sfârşitul zilei se discută, împreună cu juriul şi cu participanţii, despre spectacolele care au fost prezentate. Seara avem workshopuri. Este foarte important ca atunci când ne întâlnim şi există această ocazie să avem un schimb de experienţă, să discutăm despre ce înseamnă inovaţie, pentru că şi atunci, acum şapte ani, când am lansat această idee: bun, facem un festival de inovaţie, da, dar ce este inovaţia? Adică, faptul că e tehnic mai bună, că are o calitate, că e surrounds, că e binaural sau, mă rog, inovaţie este şi în ceea ce priveşte textul, este şi în ceea ce priveşte viziunea regizorală, este şi felul în care actorii sunt prezenţi în faţa microfonului. Este adevărat, toată lumea ştie, teatrul radiofonic, nu, ascultăm şi acum, că este des programat, pentru că are un succes extraordinar. Celebrul "Bădăranii", din anii 1953, regizat de Sică Alexandrescu, cu Birlic, cu Jugaru, doamne, Dumnezeule, ce frumuseţe, este adevărat! Dar astăzi este un un alt tip de a comunica, un alt tip de a adresa, o altă poveste a contemporaneităţii, a secolului al XXI-lea, pe care scriitorii scenarişti o au de spus, sau revenirea la vechile texte pe care regizorii sau inginerii de sunet găsesc calea de a o adresa publicului de astăzi.
Realizator: Apropo de teatrul radiofonic, tinerii actori mai sunt atraşi de teatrul radiofonic?
Attila Vizauer: Da. Sunt foarte atraşi şi, de altfel, felul în care am reuşit să ne facem interesanţi pentru ei sunt în primul rând atelierele pe care le organizăm aici la Teatrul Radiofonic, cu liceeni, liceenii au trupe de teatru în diferite licee, noi avem un proiect care se numeşte "Radio fiction desk"...
Realizator: E o stare de emulaţie extraordinară în licee, corect.
Attila Vizauer: ... şi îi invităm şi facem versiuni radiofonice ale spectacolelor pe care ei le creează pentru scenă, pentru concursurile lor inter-licee. De asemenea, avem parteneriate cu UNATC-ul. Vin aici studenţi de la UNATC şi lucrează cu noi pentru a realiza spectacole şi, de aici, normal, îi cunoaştem, îi ştim, le cunoaştem capacităţile, valorile lor actoriceşti, vocile, care sunt foarte importante în teatrul radiofonic, şi, desigur, ne putem bucura de ei.
Realizator: Da, e o plăcere să discutăm despre teatrul radiofonic. O singură întrebare, Attila. Când, unde vor avea, va avea loc gala de premiere?
Attila Vizauer: Pe 7 iunie, într-o zi de vineri, la ora 16:00, la Teatrul Naţional din Bucureşti. Avem, anul acesta, bucuria şi îi mulţumesc foarte mult Teatrului Naţional din Bucureşti, domnului Ion Caramitru, că a avut amabilitatea să creeze acest parteneriat cu Teatrul Naţional Radiofonic: ne-a ofeit Sala Mică a Teatrului Naţional, acolo unde sunt audiţiile, şi foaierul ei, audiţiile la căşti ale spectacolelor binaurale, iar gala de premiere va avea loc în foaierul Sălii Mari, în foaierul acela cu tapiserii, foarte elegant, foarte frumos, la ora 16:00, am înţeles de la domnul preşedinte director general, domnul Georgică Severin, în prezenţa ministrului culturii şi a directorului Teatrului Naţional din Bucureşti, domnul Ion Caramitru.
Realizator: Da. Este un eveniment cu siguranţă deosebit. Vă reamintesc, până în 7 iunie, la Bucureşti, Radio România organizează cea de-a şaptea ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Radiofonic "Grand Prix Nova", dedicat inovaţiei în creaţia radiofonică. Iar amănuntele le-am primit de la invitatul "Apelului matinal" de astăzi, Attila Vizauer, redactor-şef al Redacţiei Teatrul Naţional Radiofonic, de unde altundeva până la urmă, cred că e un mic pleonasm, nu, din Cadrul Societăţii Română de Radiodifuziune. Mulţumesc, Attila, pentru prezenţa în studio!
Attila Vizauer: Şi eu mulţumesc!