Zamolxe în premieră la Washington
Premieră mondială la Washington a "Misterului Pagân" Zamolxe al lui Lucian Blaga în traducerea Dorisei Plantus-Runey, profesoară la universitatea Oakland şi regia Cristinei Bejan, doctor în istorie modernă al universităţii Oxford.
26 Mai 2011, 10:08
Spectacolul a fost în repetiţii începînd cu luna februarie în Devine Studio Theatre la Davis Center of Performing Arts al universităţii Georgetown şi prezentat, apoi, la începutul lunii mai pe aceeaşi scenă.
Motto-ul spectacolului “ZALMOXIS“ este: drama pre-romană întîlneşte România comunistă în piesa dramatică a lui Lucian Blaga.
Jucat de şase actriţe profesioniste şi două studente de la Georgetown University, spectacolul este exclusiv feminin, într-o interpretare modernă a Cristinei Bejan, care aduce fortăreaţa dacică în perspectiva Bucureştiului comunist al începutului anilor 1980.
Regizoarea Cristina Bejan spune că, avînd în centrul poveştii figura istorică dacică şi mitul zeului Zamolxe, scrierea este un poem liric al unuia din cei mai mari poeţi romantici şi filozofi ai României.
Foto: Din stânga la dreapta directoarea Fundaţiei Alex, adjunctul ambasadorului României la Washington, Cristian Gaginski şi Cristina Bejan. |
O trăsătură majoră a spectacolului, spune Cristina, priveşte justiţia socială în România contemporană. "În primul rînd am interpretat textul ca fiind despre democraţie. Am ales piesa Zamolxe în primul rînd datorită principalei teme, care este aceea a exilului."
"Aşa cum arată acum evenimentele din Orientul Mijlociu, opoziţia faţă de regimurile totalitare este un fenomen uman universal şi etern, scrie regizoarea.“
Potrivit asistentei regizoarei, Paula Ganga, absolventă a Universităţii Ioan Cuza şi a Universităţii Oxford şi care se află acum într-un doctorat la Universitatea Georgetown, "scrierea lui Blaga este atît de luminoasă încît chiar şi atunci cînd personajele trec prin clipe grele, Blaga are încă lumină şi speranţă.”
Foto: Zamolxe, Anika Harden. |
Zamolxe este întruchipat de Anika Harden. Absolventă a 4 ani de Arte Frumoase în Producţie de Film şi Televizune la Universitatea New York, ea joacă în prezent la The Studio Theatre Acting Conservatory unde a interpretat recent rolul Cleopatrei din "Anthony and Cleopatra" de William Shakespeare.
În Washington, Anika Harden şi-a făcut debutul cu rolul Zamolxe. Trupa a prezentat o avanpremieră cu cu scenete din piesă la ambasada României din Washington.
"A fost o mare bucurie să lucrez la acest proiect pentru că, astfel, am început să cunosc cultura română. Limbajul dramaturgic al lui Blaga este atît de misterios … de fapt făcîndu-mi cercetările pentru piesă mi s-a părut că România însăşi este misterioasă ... este departe dar vreau să mă apropii de ea şi s-o înţeleg mai bine ... joc cu pasiune în rolul lui Zamolxe. De fapt, discuţiile care au urmat piesei noastre jucate la ambasadă au fost ca un fel de cercetare ... i-am ascultat pe românii americani vorbind despre Blaga , despre istoria României. Mi-ar plăcea să lucrez pentru mai multe spectacole ca să am o perspectivă în legătură cu România, dar deocamdată este dificil din cauza prea puţinor texte traduse în engleză. Cred că România va deveni o pasiune pentru mine . „
La ambasada României din Washington |
De la profetul care a pledat pentru monoteism într-o societate politeistă , Zamolxe devine în creaţia Cristinei Bejan un disident care pledează pentru democraţie.
Pentru Anika Harden, Zamolxe este povestea singurătăţii şi a pasiunii, lupta cu sine însuşi de a ierta şi de a găsi curajul de a încerca din nou.
Actriţa Carol Spring spune că Zamolxe vine cu un mesaj "important pentru că şi astăzi, încă, există lideri politici şi religioşi care vor să spună populaţiilor lor cum ar trebui să gîndească şi în ce ar trebui să creadă, lideri care se simt ameninţaţi de oricine încearcă să facă oamenii obişnuiţi să îndrăznească să gîndească."
Actriţă clasică a DC-ului şi membră a companiei Taffety Punk, Esther Williamson, joacă rolul crudului dictator, Magul. Actriţa s-a inspirit în rolul ei studiind caracterul Elenei Ceauşescu.“ “Nu am mai jucat într-o asemenea piesă : atît Blaga cît şi România sunt noi pentru mine.”
Pentru Esther Williamson, Zamolxe seamănă unei tragedii greceşti. Actriţa apreciază interpretarea modernă a scrierii dramaturgice. Faptul că distribuţia este exclusiv feminină îi este familiară, ca veterană a companiei dramatice feminine Taffety Punk care joacă dramaturgie shakespeareană.
Alte aspecte ale culturii româneşti reprezentate în spectacol sunt muzica , dansul ,filmul şi jurnalismul.
Coregrafa de origine cehă născută în Africa, Francesca Jandasek, are o pasiune pentru dansurile populare din centrul şi estul Europei. Francesca a fost invitată să se alăture proiectului pentru că "şi-a pus întrebări în legătură cu marile mistere ale vieţii."
Misterul ocupă un loc central în filozofia lui Blaga. În viziunea Francescăi, piesa "combină idei şi situaţii antice şi contemporane pentru a se adresa dilemei universale eterne privind multele feţe ale Divinităţii şi problema Credinţei."
Actriţia Sarah Stevens mi-a spus că pentru ea „ a cerceta despre Zamolxe a fost un mod cu adevărat interesant de a cunoaşte mai multe despre România".
"M-am oprit asupra fiecărui cuvînt şi m-am întrebat dacă este o piesă de folclor sau poezie ... Sunt unele aspecte ale realităţii despre care a scris Blaga, iar altele poezie pură.
Prima mea impresie a fost că povestea este foarte mitică . În discuţiile noastre dinainte de a învăţa rolurile ni s-a vorbit despre legătura dintre natură şi român , dintre dealuri şi om , dintre copaci şi om . Cred că din perspectiva asta privesc eu orice este nou despre România . ...Vom juca patru specatcole cu Zamolxe , deşi sperăm în mai multe.”
Toate fondurile adunate prin spectacole sunt donate Fundaţiei Alex, o organizaţie nonguvernamentală care acţionează pentru integrarea copiilor dezavantajaţi în sistemul educaţional românesc. Fundaţia Alex din SUA este afiliată Asociaţia Ovidiu Rom din România.
Artist dramatic, cercetător şi educator, regizoarea spectacolului, Cristina Bejan, s-a născut în Carolina de Nord din tată romăn şi mamă americană.
Cristina Bejan a obţinut doctoratul în istorie modernă la Universitatea Oxford şi este cercetător în studii româneşti la Catedra Ion Raţiu de la Universitatea Georgetown.
Catedra a fost creată de Ion Raţiu la mijlocul anilor 1990 şi este prima catedră de studii româneşti din lume. Cristina Bejan a predat în acest an universitar studenţilor cultura şi istoria României.
Cursul pe care l-a predat toamna trecută a fost intitulat "Căderea Liberalismului şi Ascensiunea Dictaturii în România, 1918-1989", iar cel predat în primăvară a fost intitulat "Cei Mari ai Culturii Româneşti în secolul 20: Artă, Literatură, Filozofie, Dramă şi Poezie."
Studenţii Cristinei au studiat viaţa şi opera Reginei Maria, au sudiat, între alţii, Constantin Brâncuşi, Lucian Blaga, Emil Cioran, Eugene Ionesco, Mircea Eliade, Gabriel Liiceanu şi Ana Blandiana.
Studenţii şi-au dat examenele finale în urmă cu aproximativ 10 zile la ambasada României din Washington.
"Mă simt atît de norocoasă că toţi studenţii mei au fost atît de strălucitori şi de pasionaţi de a descoperi România", mi-a spus Cristina Bejan.
În 2008, împreună cu regizorul Alex Mihail şi cu directoarea Societăţii Hydra, Cristina Bejan a fondat în Bucureşti Compania Teatrală Platforma, un teatru dedicat colaborării internaţionale.
"Platforma" a fost inaugurată prin lectura la Teatrul Foarte Mic şi Museo Café a scrierii Cristinei Bejan, “Chemarea lui Colombo - o piesă din Sri Lanka” , în interpretarea Maiei Morgenstern.
Cristina Bejan intenţionează ca din toamnă să petreacă un an întreg în România. “Am simţit dintotdeauna că nu sunt numai americană, că am altceva în mine care vrea să se exprime.“
Cristina Bejan doreşte tare mult să vorbească româneşte, a învăţat singură şi, apoi în România, cu prietenii, pentru că acasă, cu tatăl ei nu a vorbit limba română.