Efect la deschiderea geamurilor în mers
Trebuie să știm că huruitul pe care îl auzim când deschidem geamul, are aceeași putere în decibeli ca un avion de pasageri la decolare.
Articol de Bogdan Predescu, 21 Februarie 2017, 18:33
Cu siguranță ca şofer aţi încercat în decursul călătoriilor să deschideţi un geam al mașinii la viteză mare. Atunci aţi auzit un zgomot infernal, puternic, un fel de huruit asurzitor care v-a făcut repede să închideţi geamul la loc. Ce cauzează însă acest sunet?
Trebuie să știm că huruitul pe care îl auzim când deschidem geamul, are aceeași putere în decibeli ca un avion de pasageri la decolare. Fenomenul care produce acest zgomot se numește Rezonanță Helmholtz. Adică același principiu care face că o sticlă să scoată un huruit atunci când suflăm aer deasupra gurii sale. Este vorba de două mase de aer care, atunci când interacționează, produc vortex-uri, adică niște vârtejuri care se comprimă și se decomprimă, realizând murmurul pe care îl știm. Acest fenomen a fost decoperit și descris de fizicianul german Hermann von Helmholtz, decedat în 1894.
Dar de ce geamurile din spate produc mai mult zgomot ca cele din față? Ei bine, din cauza oglinzilor. Sau, mai bine, zis, geamurile portierelor din fata produc mai puțin zgomot datorită oglinzilor care au un design special care minimalizează efectul de vortex. Același efect îl are și mica protecție a trapelor de pe plafon.
În concluzie, despre ce e vorba când auzim sunetul asurzitor? Putem spune că o mașină este un recipient și că aerul din exterior este la fel ca aerul suflat cu viteză în acel recipient. Nivelul de zgomot diferă de la o mașină la mașină, dar și de la viteza la viteză. Pentru că, cu cât viteza este mai mare, cu atât se produce o presiune mai mare când deschidem geamul și astfel se aude mai puternic zgomotul.