Vremea "pare a fi influenţat decisiv zborul de luni"
Comunitatea piloţilor români a tras propriile concluzii pe baza informaţiilor la care au acces. Interviu cu preşedintele Asociaţiei Naţionale a Piloţilor, Constantin Manolache.
Articol de Ciprian Sasu, 23 Ianuarie 2014, 15:19
La aproape 72 de ore de la accident, o parte din întrebările legate de cauze încep să îşi găsească răspuns, cel puţin neoficial.
Astfel, condiţiile de vreme par să fi influenţat decisiv zborul de luni.
Comunitatea piloţilor români a tras propriile concluzii pe baza informaţiilor la care au în mod constant acces.
Care sunt procedurile de urmat în condiţii de vreme nefavorabilă?
Constantin Manolache: Vă pot confirmă că din punct de vedere meteo, condiţiile nefavorabile acestui zbor, din datele pe care le avem până în prezent, este fenomenul de givraj şi acest fenomen, dacă este necesar să fie descris în două-trei fraze, este depunerea stratului de gheaţă pe suprafeţele aeronavei.
Ce opţiuni avea pilotul în acest caz?
Constantin Manolache: Există mai multe posibilităţi, în funcţie de studiul evoluţiei vremii pe rută, vorbim de givraj pe rută în cazul de faţă, studiul respectiv dă posibilitatea piloţilor de a se documenta pe toate nivelurile de zbor posibile a le face acea aeronavă ca altitudine, să vadă unde sunt condiţiile de givraj mai severe, mai moderate sau mai uşoare sau poate chiar deloc.
În funcţie de aceste date, se fac manevre de urcare, manevre de coborâre, de ocolire sau de întoarcere, în funcţie de datele legate de aeroport, de ceea ce se întâmplă pe traseele către destinaţiile respective, întoarcere, destinaţie sau alte aeroporturi de rezervă pe ruta de zbor de la plecare până la sosire.
Înţeleg că sunteţi familiar, domnul Manolache, cu acest tip de avion, BN 2. Din ce cunoaşteţi dumneavoastră, avea un sistem de degivraj? Ştim că există avioane dotate cu sistem de degivraj.
Constantin Manolache: Absolut. Dacă vorbim despre aeronavele care sunt certificate pentru a executa transportul aerian public de pasageri, acest avion făcea parte din această categorie şi orice asemenea avion este dotat cu sisteme de antigivrare şi degivrare, însă la givrajul puternic toate aeronavele, indiferent de sistemul de degivrare pe care îl are, este recomandat şi se practică acest lucru, să evite aceste zone sau, în cazul în care sunt surprinse, că există şi această posibilitate, schimbarea bruscă a vremii într-un interval de timp relativ scurt fără să ai alte informaţii anterioare, dacă intri într-o asemenea zonă, atunci se caută să se părăsească acea zonă cât mai rapid. e
În opinia dumneavoastră, domnule Manolache, de pilot cu experienţă, ce ar fi trebuit să se întâmple pentru ca această tragedie aviatică să nu aibă loc?
Constantin Manolache: Pe baza datelor până în prezent existente, pot să spun că soluţia piloţilor a fost cea corectă, însă luarea deciziei şi executarea manevrelor se face la nivel de secunde şi minute, pentru că noi, aviatorii, lucrăm în aviaţie cu secunde şi minute, iar cei care ulterior intervin, după catastrofă, lucrează cu minute şi zeci de minute, nu cum s-a întâmplat în acest accident, cu ore întregi, iar ulterior analizele acestor faze ale zborului se fac în zile.