Noul Cod Rutier
Emisiunea Interviul Serii, invitat comisar şef Paul Toma din serviciul legislaţie al IGPR. Realizator George Popescu.
Articol de George Popescu, 03 Ianuarie 2012, 20:24
Realizator: Domnul comisar-şef Paul Toma din Serviciul Legislaţie al IGPR e la telefon şi îi spun bună seara! Domnule comisar-şef, ce alte motive v-au determinat să cereţi modificarea Codului Rutier, în afara consumului de alcool sau stupefiante?
Paul Toma: În primul rând, trebuie precizat faptul că parte din iniţiativele legislative, care se vor regăsi în viitoarea legislaţie rutieră, au ca premisă obiectivul de reducere a numărului accidentelor rutiere şi a consecinţelor acestora, cu impact direct asupra siguranţei circulaţiei.
Realizator: Statisticile ne arată că accidentele sau evenimentele rutiere, cum le numiţi dumneavoastră, cele şi cu victime, în special, dimpotrivă nu descresc, ci chiar au tendinţa de a creşte.
Paul Toma: Nu. Trebuie să vă contrazic. Dacă e să ne referim la accidentele rutiere cu consecinţe grave - şi aici mă refer la accidentele de circulaţie, în urma cărora au rezultat fie decesul, fie rănirea gravă a unora sau mai multor persoane - repet, ne aflăm în al treilea an în care înregistrăm scăderi semnificative, atât la numărul acestora, cât şi la consecinţe, adică şi la numărul de persoane decedate şi la cel al persoanelor rănite grav.
Realizator: Spuneţi că în ultimii trei ani au fost mai puţine. Asta ce ar însemna? Că nu trebuie să fim destul de vigilenţi sau să nu fim atât de represivi în privinţa legii?
Paul Toma: Dimpotrivă, asta ne face tot mai atenţi asupra fenomenului rutier, astfel încât trebuie să identificăm noi mijloace pentru a menţine acest trend de descreştere a numărului accidentelor rutiere grave, situaţie în care şi pe plan legislativ se impun anumite modificări, raportate la îndeplinirea obiectivului menţionat anterior. Iată de ce una dintre propuneri, aşa cum aţi prezentat şi dumneavoastră, se referă la reducerea gradului de alcoolemie în sânge de la 0,8 gram/ litru, la 0,5, dacă vreţi, şi ca o aliniere a legislaţiei noastre cu legislaţia unor ţări europene precum Germania, Franţa şi Austria. Considerăm că reducerea pragului de alcoolemie - şi este vorba de nivelul dintre pragul faptei contravenţionale şi răspunderea penală - pentru că după cum bine ştiţi legislaţia românească prevede o toleranţă zero faţă de consumul de alcool la volan.
Paul Toma: Aşa, după cum s-a mediatizat în ultima perioadă, şi persoane calificate - aici referindu-mă la cadre medicale - au încercat să prezinte cât mai obiectiv acest aspect. Totul depinde, în final, de cantitatea de alcool ingerată, de calitatea băuturii.
Audio: Emisiunea Interviul Serii, invitat comisar şef Paul Toma din serviciul legislaţie al IGPR. Realizator George Popescu.