Firmele "vor prelua o parte din creşterea accizelor"
Analistul economic Constantin Rudniţchi consideră că firmele vor prelua o parte din majorarea accizelor astfel încât aceasta nu se va reflecta exclusiv în preţul produselor.
Articol de Daniel Neguţ, 03 Decembrie 2013, 18:42
Accizele vor creşte, anul viitor, sub influenţa a trei factori: modificarea modului de calcul (pentru că majorarea va fi stabilită în funcţie de inflaţia din acest an); calendarul de creştere convenit cu Uniunea Europeană şi - în cazul carburanţilor - noua taxă de 7 eurocenţi.
Analistul economic Constantin Rudniţchi este de părere că firmele din România vor prelua, parţial, această creştere, astfel că majorarea preţurilor celorlalte produse nu va reflecta în totalitate nivelul sporirii accizelor la carburanţi.
Constantin Rudniţchi: Aşteptările sunt legate de faptul că o parte din aceste creşteri de accize vor fi absorbite de către companii, adică sunt companii petroliere care fac profituri importante şi atunci ele mai pot să nu includă în costul consumatorului aceste creşteri de accize şi, evident, să încerce, prin măsuri interne să ajungă la aceleaşi profituri.
Reporter Daniel Neguţ - Dacă în schimb ar creşte preţul la pompă nu ar putea scădea consumul?
Constantin Rudniţchi: E adevărat. Există şi acest efect. Piaţa românească, în principiu, nu poate răspunde oricărei creşteri de preţuri. Problema care se pune este totuşi legată de aşa-numite produse cu o cerere inelastică, adică indiferent cât de mare este preţul, consumatorul cumpără.
Reporter: Ar putea fi valabil pentru firmele de transporturi, dar nu pentru omul de rând.
Constantin Rudniţchi: Aşa este. Un cetăţean poate avea alternative, poate să mai meargă cu mijloacele de transport în comun, cu metroul dacă este cazul dacă e din Bucureşti.
Reporter: Creşterea preţului transportului ar putea genera preţuri mai mari pentru alimente?
Constantin Rudniţchi: Vorbim despre celebrul lanţ de transmitere, nu, adică creşte preţul energiei sau al carburanţilor, iată cum se transmite această creştere către aproape toate domeniile, în principi, da, s-ar putea ajunge până la alimente, ar acum e un pic devreme să discutăm despre cât de mult sau cum ar putea să crească preţurile acestor produse, inclusiv alimentele, pentru că pe el, lanţul acesta, fiecare firmă are posibilitatea încă o dată de a absorbi aceste creşteri.