"Eurovision Media Summit" la Bruxelles
Media publică trebuie să producă un conţinut valoros, care să fie, apoi sau fix în acelaşi timp, să fie distribuite pe cât mai multe patforme.
Articol de Eugen Rusu, 31 Mai 2013, 10:11
Locul pe care îl ocupă programele culturale, în stucturile mediatice europene, este analizat la Bruxelles, la conferinţa tematică "Engage, Empower, Enjoy! A Future Media Agenda for Europe", eveniment care are loc în cadrul Eurovision Media Summit.
Din partea României, participă doamna Oltea Şerban Pârâu, redactorul şef al Radio România Cultural, invitata noastră în această dimineaţă. Bună dimineaţa. Bine aţi venit!
Oltea Şerban Pârâu: Bună ziua. Într-adevăr, summitul continuă şi vineri la Bruxelles. Eu m-am întors, deoarece intervenţia mea a avut loc joi.
Realizator: Am înţeles că proiectul prezentat de RADIO ROMÂNIA este "Pianul călător", program de succes, ajuns anul acesta la cea de-a treia ediţie?
Oltea Şerban Pârâu: Nu noi am vrut să prezentăm acest program, ci ei ne-au solicitat să prezentăm un astfel de program, considerat de, în fine, de aceste uniuni europene care se ocupă şi de media - considerat un exemplu de bună practică în ideea în care radioul public, televiziunea publică, în general media publică ar trebui să se implice cât mai mult în zona socială, culturală, educativă, pentru a-şi justifica forţa, până la urmă, pentru că, în afara audienţei pe radio, în afara audienţei on air, este foarte important să reuşim să ajungem cât mai aproape de publicul nostru, prin tot felul de alte metode.
Realizator: Activităţi.
Oltea Şerban Pârâu: Activităţi, da. Şi, la nivel european, într-adevăr, această implicare educativă, culturală şi socială este foarte-foarte importantă.
Realizator: Care sunt temele discutate la această conferinţă? Asta a fost principala temă?
Oltea Şerban Pârâu: Au fost mai multe teme. Acolo a fost o reprezentare la nivel foarte... foarte înalt - de la miniştri ai comunicaţiilor din statele europene importante, până la persoane importante din media europeană publică - s-au discutat multe lucruri, de la implicarea radioului public şi televiziunii publice în social media până la, iată, astfel de proiecte care ies în evidenţă prin conţinut. Ideea generală este următoarea: noi facem radio, suntem foarte bucuroşi că facem radio, dar, aşa cum ştim, în momentul acesta suntem şi pe webcam, suntem prezenţi pe foarte multe platforme. Lucrurile, în acest moment, merg către idee conţinutului, care se desfăşoară pe mai mule paltforme; că sunt ele radio, telefoane mobile, on line, televizioare, ideea este că media publică trebuie să producă un conţinut valoros, care să fie, apoi sau fix în acelaşi timp, să fie distribuite pe cât mai multe patforme.
Realizator: Bun. Acum, vorbim de un lucru sensibil, aş putea spune, şi aţi vorbit şi dvs despre audienţă. Trebuie să facem audienţă, dar nu cu orice preţ. Şi, apropo de asta, le mulţumesc tuturor ascultătorilor că suntem la cel mai ascultat post de radio din România. Se schimbă gusturile consumatorilor de media sau producătorii se adaptează gusturilor consumatorilor?
Oltea Şerban Pârâu: Cred că este o întrebarea cam grea, dar, ce să spun, lucrurile diferă foarte mult de la o ţară la alta. Oricât încercăm noi să fim europeni, oricât încearcă ei să fie europeni, este clar că în ţările nordice este un mod de a consuma media, în ţările din sudul Europei, un alt mod, din Est - de altfel, eram singura persoană care reprezenta o radiodifuziune din Est, la această conferinţă - lucrurile stau altfel. Nu peste tot este o astfel de libertate ca la noi, nu există atât de multe posturi de toate felurile, şi de radio, şi de televiziune private sau publice. Lucrurile sunt mult mai constrânse din punctul acesta de vedere. Aşadar, bineînţeles că audienţa contează. Nu a fost aceasta o temă discutată acum. V-am spus, ceea ce a dominat ca mesaj a fost faptul că media publică trebuie să producă conţinut de calitate, trebuie să genereze conţinut de calitate, după care, să-l distribuie în toate felurile. Şi, până la urmă, ajungem la întrebarea pusă - nu cu orice preţ, într-adevăr.
Realizator: Nu cu orice preţ, corect. Aceasta ar fi o concluzie a conferinţei? Mai sunt şi altele?
Oltea Şerban Pârâu: Da, este una dintre concluziile conferinţei. Eu m-am bucurat foarte mult că am fost invitată acolo, pentru că a reprezentat o recunoaştere, atât pentru acest proiect, în speţă, "Pianul călător", cât şi pentru Radio România, care, iată, reuşeşte să facă lucruri deosebite, nu numai în zona audienţei pe postul RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI, care este de maximă importanţă, cât şi în această zonă a culturii, a educaţiei, prin toate activităţile pe care le are în acest domeniu.
Realizator: "Agenda Media pentru Europa" - este nevoie de ea? Este un 'must'...?
Oltea Şerban Pârâu: Se pare că este nevoie. Acum, nu ştim dacă este un 'must'. Prezenţa la Bruxelles, pentru mai puţin de 24 de ore, m-a convins, dacă era cazul să mă mai convingă că, acolo, mult mai importante sunt procedurile, decât conţinutul, aşa că m-am întors cu bucurie în lumea noastra balcanică. Din păcate, am adus şi vremea de la Bruxelles. La ei şi în iulie sunt 12 grade.
Realizator: La noi e mai bine, totuşi.
Oltea Şerban Pârâu: Acum ne aflăm într-o zi excepţională, în sensul negativ, la Bucureşti, prin ploaie şi răcoare. Sperăm să ne revenim, cât de curând, la stilul nostru, inclusiv cel climatic.
Realizator: Vă mulţumesc că aţi revenit la "Matinal" şi vă aştept cu multă plăcere, şi cu altă ocazie.