“Cyrano” la opera din Madrid, în regia lui Petrică Ionescu
Interviu cu Petrică Ionescu, regizorul operei Cyrano de Bergerac de Franco Alfano, care va avea premiera la Madrid joi, 10 mai. Regizorul român a realizat producţia Cyrano şi în Franţa şi în Statele Unite ale Americii.
09 Mai 2012, 14:51
Opera din Madrid (Teatro Real) prezintă cinci spectacole de excepţie, cu opera Cyrano de Bergerac, de Franco Alfano, în regia lui Petrică Ionescu, cu Placido Domingo în rolul principal.
Colaborarea dintre cei doi artişti a început în urmă cu peste 20 de ani, cu "Othello”, în Franţa.
Premiera la Madrid a spectacolului are loc joi, 10 mai, şi va fi transmisă în direct în 200 de cinematografe sau instituţii de cultură din Europa, între care şi Opera Română din Bucureşti (ora 21.00).
Premiera şi spectacolul de duminică, 13 mai, vor fi jucate cu soprana Ainhoa Arteta.
Aceasta o înlocuieşte pe Sondra Radvanovsky, titulara rolului Roxane, care s-a îmbolnăvit în timpul repetiţiilor.
Toate spectacolele, până în 22 mai, se joacă cu casă închisă.
Un personaj foarte cunoscut, dar o operă aproape necunoscută, de aceea Placido Domingo a dorit să o joace şi acasă, la Madrid, la Teatro Real, în regia românului Petrică Ionescu, acelaşi regizor care a realizat producţia Cyrano în Franţa, în mai 2009, şi în Statele Unite ale Americii.
Căutările l-au dus pe tenorul spaniol în faţă lui Cyrano de Bergetac, operă lui Franco Alfano, cunoscut pentru că a scris finalul operei Turandot de Puccini.
Bazată pe povestea scrisă de Edmond Rostand, opera aduce în Teatro Real istoria dragostei neîmpărtăşite a lui Cyrano pentru Roxane.
Drama lui Cyrano, blestemat să aibă un nas disproporţionat şi convins că nimeni nu îl poate iubi din cauza acestui handicap, are, în versiunea lui Petrică Ionescu, accente de comedie franceză.
O noutate în privinţa celebrului nas: se pare că Cyrano (un foarte prolific scriitor al epocii în care a trăit) a fost victima sifilisului şi că tratamentul cu mercur pe care l-a urmat i-a deformat în asemenea măsură nasul încât a fost nevoit ca, pentru tot restul vieţii, să poarte un nas fals.
Acest detaliu ne-a fost împărtăşit de regizorul Petrică Ionescu la conferinţa de presă de la Madrid, unde a prezentat operă, alături de Placido Domingo, la Teatro Real.
Simţul umorului, lupta pentru adevăr, dorinţa de a se elibera, sunt doar câteva caracteristici ale personajului care l-a fascinat pe Placido Domingo.
Foto: Placido Domingo. Sursa: Ana Maria Damian.
“Colaborarea cu Petrică a fost foarte bună, am lucrat împreună la Othello în Franţa, acum mulţi ani, o producţie care a avut un mare succes.
"Când am început să discut cu directorul teatrului Chatelet din Paris, despre Cyrano, ne-am gândit la Petrică. Am fost siguri că e cea mai bună alegere.
"Această producţie, de când s-a născut la Paris, a avut o mare forţă. Paris, San Francisco şi acum Madrid.
"Este o operă care are de toate. Eu aş zice că nu e de pierdut. Creează o atmosferă extraordinară, cu o mişcare intensă... Muzica, mişcarea, muschetarii, care sunt impresionanţi...
"Eu trebuie să mă bat cu spada în duel şi să cânt o baladă. Trebuie să mă controlez, pentru că e greu să faci aceste lucruri în acelaşi timp.
"Maestrul te învaţă că mai puţin e mai mult, aşa că mă mişc mai puţin şi cânt mai mult. Ceea ce a realizat Petrica are o mare valoare şi suntem toţi foarte mulţumiţi”, a spus celebrul tenor înainte de premieră.
Cyrano este o obsesie mai veche a lui Placido Domingo, care a găsit singur acest rol şi care se simte foarte apropiat personajului.
"Mă simt la fel de entuziast ca Cyrano şi poate am un pic din neliniştea lui. Aş vrea că viaţa să fie dreaptă. El s-a bătut mult pentru asta şi suntem mulţi cei care visăm la acest lucru atât greu de obţinut!”, a spus Placido Domingo.
Ultima reprezentanţie a operei, la Paris, în urmă cu trei ani, a bătut toate recordurile de aplauze: spectatorii au aplaudat 55 de minute fără oprire.
De acest moment îşi aduce aminte, cu plăcere, şi Petrică Ionescu, regizorul spectacolului, care se află în aceste zile la Madrid, şi care semnează, la această producţie, şi scenografia, şi luminile.
Audio: Interviu cu Petrică Ionescu