Cel mai tânăr director de navă de croazieră din România
Sânziana Constantinescu, cel mai tânăr director de navă de croazieră din România, este o femeie de numai 30 de ani.
Articol de Florentina Varga, 09 Martie 2015, 11:40
Cel mai tinar director de navă de croazieră din Romania, este o femeie de numai 30 de ani. Inalta, slabuta si vesnic cu zambetul pe buze, nici nu ai zice ca poate “tine in mina” si pina la 150 -300 de pasageri, majoritatea din tarile nordice care se aventureaza in croaziere pe apele fluviale ale batrinului continent. Lucreaza in domeniul turistic de peste 13 ani. Vorbeste fluent 5 limbi internationale zilnic la serviciu si calatoreste des prin tara - Bran, Peles, Sighisoara, Sibiu, Brasov, Maramures. Povesteste ca de fiecare data i se pare altfel, in functie de grupul pe care-l insoteste.
A inceput ca si ghid de incoming în Romania apoi si-a invatat lectiile ca insotior de grup prin toata Europa si cateva destinaţii exotice consacrate. Din 2005 a inceput sa lucreze pentru companii străine care operează nave de croazieră fluviale în Europa şi a acumulat experienţe inedite de "tour leader", "cruise manager" dar şi de director de navă de croazieră.
Isi doreste sa schimbe mentalitatea turistilor straini care viziteaza Romania, ptr ca “turistii inteleg destinatia asa cum o prezinti tu, ca si ghid la fata locului” spune Sanziana. Dupa experienta acumulata a realizat ca oportunitatile oferite de Dunare si implicit de porturile la Dunare deja existente sunt imense. De cele mai multe ori se opreste cu nava in diverse porturi din Europa “obscure’ si isi pune intrebarea ce pot vedea turistii acolo. Nimic interesant, vine prompt raspunsul, dar autoritatile stiu sa investeasca si sa creeze povestea din spatele unei obiectiv turistic, care de cele mai multe ori numai obiectiv turistic nu este.
Desi vine rar in Romania cu turisti pe Dunare le povesteste de la bord de zona Cazanelor, de daci, si mai ales de contextul istoric in care s-a construit hidrocentrala de la Portile de Fier. Majoritatea raman fascinati si mereu o intreaba de ce nu pot opri la Orsova sau in alt port sa viziteze zona, mai ales ca ii este tara de origine. De cele mai multe ori se vede neputiocioasa si viseaza la momentele in care va pasi cu turistii pe tarim romanesc si le va spune cu mindrie istoria fascinanta a tarii noastre dar le va putea arata cite obiective turistice pot vedea. Am intrebat-o de un termen optimist privind “visul” acesta si raspunsul a fost ...citiva ani, dar nu multi.
Am intrebat-o si daca este greu sa convingi boardul unei nave de croaziera sa opreasca intr-un anumit port. “Este si nu este” mi-a raspuns. Trebuie sa vii cu argumente solide de la infrastructura, obiective turistice, dar mai ales sa le oferi siguranta pasagerilor. Daca autoritatile si-ar da silinta s-ar putea rezolva intrucat navele nu opresc doar sa debarce pasagerii, ci si sa se alimenteze cu fructe si legume proaspete, apa potabila sau alte consumabile.Intr-un asemnea caz veniturile pentru un port nu sunt deloc de neglijat, mai ales ca nava plateste si taxa de acostare, a mai argumentat Sanziana Constantinescu.