"Cel mai mare succes comercial este Coelho"
Agentul literar Simona Kessler susţine că între numele care s-au bucurat de succes în România se numără J.K. Rowling şi Paulo Coelho, care a vândut peste un milion de exemplare.
Articol de Mihaela Helmis, 23 Noiembrie 2012, 12:55
Actriţele Alexandrina Halic şi Olga Delia Mateescu, academician Solomon Marcu, scriitorii Augustin Buzura, Leo Butnaru, Arcadie Suceveanu, Matei Vişniec, mai mulţi editori, dar şi agenţi literari din Europa şi SUA s-au numărat printre protagoniştii zilei de ieri de la Gaudeamus.
Şi, pentru că tot a venit vorba despre agenţi literari, am încercat să aflăm mai multe despre cei care fac din cărţi o afacere, de la agentul literar Simona Kessler.
Simona Kessler: Eu am fost editor la Editura "Meridiane", redactor, şi, practic, am avut contact cu cărţile şi am devenit agent sărind în apă, adică nimeni nu mi-a spus exact ce este. Reprezint autori străini, fie prin editurile care îi publică în străinătate, fie prin agenţiile care îi reprezintă în România.
Rolul meu mi-l văd ca o punte între aceste două lumi.
Reporter: Care ar fi cea mai spectaculoasă, să-i zicem, afacere, pe care aţi mediat-o?
Simona Kessler: N-aş spune atât spectaculoasă, pentru că sumele la noi nu sunt atât de spectaculoase. Pot să spun că a fost un avans foarte mare pentru săracul Alan Greenspan, trezorierul SUA, care a luat un avans de 10.000 de dolari.
Dar aş vorbi mai degrabă de cea mai frumoasă şi de care sunt eu cea mai mândră: este coediţia pentru "Cartea roşie" a lui Jung, care e minunat tradusă, care este oricum un eveniment editorial oriunde în lume şi m-am bucurat enorm că s-a putut întâmpla atât de repede şi la noi, iar bani mulţi, mulţi, mulţi aşa, sigur, or fi făcut şi J.K. Rowling şi, bineînţeles, cel mai mare succes comercial este Coelho, care a vândut peste un milion de exemplare în România.
Reporter: Anul acesta, cum vedeţi târgul şi mişcarea de fapt pe această piaţă?
Simona Kessler: Vă daţi seama că, după 20 şi ceva de ani, este un fel de rutină a mersului la târg.
Deci, mă pun la o anumită uniformă, îmi prepar geanta într-un anume fel.
Este pentru prima oară şi chiar nu exagerez şi nu vreau să fac complimente facile că azi-dimineaţă când am plecat m-am simţit în acel dispozitiv de târg.
Mi se pare pentru prima oară că, realmente, ca agent, mă simt la nivel.
Cred că am impresionat vreo două dintre agenţii care sunt aici şi presupun că or să vrea să lucrăm împreună în viitor.
Audio: Interviu Simona Kessler