Agenţia de presă RADOR, "o uzină de ştiri"
Interviu cu redactorul şef al agenţiei de presă RADOR, Carmen Ionescu.
Articol de Mihaela Ştefan, 01 Noiembrie 2010, 18:36
Îi mulţumesc lui Carmen Ionescu de la RADOR pentru că este alături de mine aici, în studio, Bună ziua, Carmen.
Carmen Ionescu: Bună ziua, îţi mulţumesc mult pentru invitaţie şi mulţumesc că m-aţi ales pe mine.
Realizator: Este o plăcere, pentru că avem foarte multe lucruri de discutat. Eu spun aşa, să începem cu începutul. Ce este RADOR-ul?
Carmen Ionescu: RADOR-ul este una dintre cele mai tinere redacţii din Radio România, pentru că ne-am născut în 1990.
La început, eram un simplu Centru de informare şi sinteză, născut la ideea domnului Eugen Preda, primul preşedinte-director general de după revoluţie, idee pusă în practică, iată, de un jurnalist care v-a fost coleg la Radio România Actualităţi, domnul Mihai Andrei.
Trebuia să oferim informaţie diversificată pe care să o culegem din posturi de radio şi televiziune internaţionale, mai ales. RADOR a început deci prin monitorizarea CNN, BBC WORLD, apoi s-a extins pe alte limbi, pe alte posturi de radio şi de televiziune.
Pur şi simplu, astăzi, RADOR, în cifre, ar însemna monitorizarea a peste 50 de posturi de radio şi de televiziune din întreaga lume, peste 100 de ziare naţionale, peste 400 internaţionale, în 15 limbi străine.
Realizator: O adevărată activitate şi o agenţie care este utilă atât jurnaliştilor cât şi ascultătorilor, care pot găsi acolo foarte multe informaţii.
Carmen Ionescu: Aşa este, pentru că punem şi la dispoziţia ascultătorilor noştri pe site-ul www.rador.ro informaţii mozaic din întreaga lume, pe care noi credem că le pot găsi interesante.
Realizator: Aş vrea să-mi povesteşti puţin mai mult de produsele speciale ale RADOR-ului.
Carmen Ionescu: Noi avem două tipuri de produse principale, adică fluxurile de ştiri - le difuzăm în regim de ştire - şi buletinele specializate.
Astăzi chiar am lansat un produs nou, se numeşte "Fluxul general", sintetizat foarte bine pe domenii de interes, politic, economic, dar şi mediu, sănătate, cultură, inedit, curiozităţi; după aceea, avem zona de transcrieri, unde clienţii noştri ar putea să găsească orice talk-show interesant, orice interviu interesant al zilei, difuzat pe acele 50 de posturi de radio şi de televiziune de care aminteam, dar avem şi buletine speciale în care putem să aflăm, de exemplu, ce s-a mai scris despre România, un buletin "România văzută din străinătate".
De asemenea, avem şi foarte multe calendare, calendare pe care le utilizează mai ales jurnaliştii, jurnaliştii Radio România, dar şi de la alte posturi de radio şi televiziune.
Realizator: Pe flux apar ştiri din toate domeniile, pentru a satisface toate gusturile, însă eu am o curiozitate. Cum se desfăşoară o zi la RADOR? Suntem vecini, noi la III, voi puţin mai sus, dar nu am avut niciodată ocazia să vin să stau de dimineaţă până seara să văd exact cum merge treaba acolo.
Carmen Ionescu: Te aşteptăm cu mare interes în uzina noastră, pentru că RADOR este o uzină de ştiri. Ce să spun? Un jurnalist RADOR vine val-vârtej la începutul turei, pentru că rapiditatea este una dintre trăsăturile de bază ale muncii noastre, discută câteva cuvinte cu şeful de tură pentru a afla care sunt planurile pentru acea zi, planurile de monitorizare, îşi pune liniştit căştile pe urechi, aşa cum faceţi şi voi în studio, începe să asculte posturile care îi sunt repartizate, de exemplu, nu ştiu, România Actualităţi sau Deutsche Welle, sau o televiziune de ştiri, face un sumar al informaţiilor, după care începem să extragem informaţiile de interes şi, pe măsură ce le avem, le trimitem clienţilor noştri.
Realizator: Trebuie neapărat să vă vizitez. Îţi mulţumesc. Tu mi-ai adus aici un carneţel cu RADOR şi un pix cu RADOR, pe care eu spun să le oferim unui ascultător atunci când vom avea concurs la fără 10...
Carmen Ionescu: Cu mare plăcere.
Realizator:...Şi ce să vă urez, decât la ştiri înainte?!
Carmen Ionescu: Mulţumim foarte mult. Şi vouă La Mulţi Ani şi multe succese.
Realizator: Îţi mulţumesc din suflet.