Drepturile pasagerilor în Uniunea Europeană
Călătoria dumneavoastră a avut întârziere sau a fost anulată? Când călătoriţi cu avionul, cu trenul, cu vaporul sau cu autobuzul, beneficiaţi de anumite drepturi
Articol de Daniela Vasilescu, 22 Ianuarie 2015, 15:50
Drepturile pasagerilor în domeniul feroviar prevăd,printre altele, ca în cazul anulărilor sau întârzierilor, companiile feroviare au obligaţia să vă informeze asupra evoluţiei situaţiei.Dacă întârzierea vă împiedică să vă îndepliniţi scopul călătoriei, aţi putea să beneficiaţi inclusiv de transport gratuit înapoi la punctul de plecare sau să vă continuaţi călătoria cu prima ocazie, ori la o dată ulterioară aleasă de dumneavoastră. Această soluţie poate presupune alte mijloace de transport, dacă trenul este blocat, iar serviciile respective au fost suspendate. În funcţie de durata de aşteptare puteţi să primiţi gustări şi băuturi răcoritoare sau să beneficiaţi de cazare – dacă trebuie să aşteptaţi peste noapte.
În cazul în care alegeţi să călătoriţi cu avionul, este important să ştiţi că dacă nu vi se permite îmbarcarea ori zborul este anulat puteţi primi şi despăgubiri între 250 şi 600 de euro, în funcţie de distanţă pe care ar fi urmat să o parcurgeţi. Nu aveţi dreptul la despăgubiri pentru anulări dacă: zborul a fost anulat din motive excepţionale, de exemplu din cauza condiţiilor meteo nefavorabile,aţi fost informat că zborul este anulat cu 2 săptămâni înainte de ziua plecării sau vi s-a oferit un zbor alternativ pe aceeaşi rută, cu un orar de zbor asemănător.
Dacă bagajele pe care le-aţi predat la check-in sunt pierdute, deteriorate sau au sosit cu întârziere, aţi putea avea dreptul la o despăgubire din partea companiei aeriene, cu o valoare de până la aproximativ 1 220 euro. Excepţie - dacă deteriorarea se datorează unui defect al bagajului.În cazul în care consideraţi că au fost încălcate drepturile dumneavoastră prevăzute de legislaţie ar trebui mai întâi să contactaţi reprezentanții companiei respective,iar dacă răspunsul acesteia vă nemulțumește, puteți depune o reclamație la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor sau la Centrul European al Consumatorilor din România. Pentru a afla mai multe informaţii utile, descărcaţi aplicaţia realizată de Comisia Europeană,care vă permite să vedeţi care sunt drepturile dumneavoastră atunci când călătoriţi, oriunde v-aţi afla, direct pe telefonul dumneavoastră.
AUDIO: