Cel de-al patrulea pachet feroviar
Căile ferate în Europa: peste 215.000 de km de şine, peste 424 miliarde de pasageri pe km, mai mult de 96.000 de vagoane şi locomotive şi peste 800 de companii active din sector
28 Iulie 2016, 14:16
Căile ferate în Europa: peste 215.000 de km de şine, peste 424 miliarde de pasageri pe km, mai mult de 96.000 de vagoane şi locomotive şi peste 800 de companii active în acest sector, cu peste 800.000 de angajaţi.
Dar în spatele acestor cifre există o realitate diferită: unificarea dificilă a reţelelor feroviare europene. Pentru a face acest lucru, Parlamentul European şi de Consiliul de Miniştri al Uniunii Europene au incheiat un acord cu privire la cel de-al patrulea pachet feroviar. Acordul va îmbunătăţi în special performanţa serviciilor feroviare din spaţiul comunitar,în beneficiul călătorilor, printr-o deschidere progresivă a pieţelor feroviare naţionale. În ultimele decenii, transportul feroviar a înregistrat o scădere constantă, cu menţinerea monopolurilor naţionale. Datorită celui de-al patrulea pachet feroviar, toate întreprinderile feroviare vor fi în măsură să ofere servicii feroviare pe întreg teritoriul Uniunii Europene. În ceea ce priveşte serviciile „comerciale”, noii operatori îşi vor putea desfăşura activitatea începând cu anul 2020.
Deschiderea pieţei va favoriza apariţia unor noi modele economice şi va oferi mai multe posibilităţi de alegere pentru consumatori. Presiunea concurenţială exercitată de noii operatori îi va forţa, de asemenea, pe operatorii istorici să se adapteze şi să se concentreze mai mult asupra consumatorilor.
Cu toate acestea, concurenţa nu este un scop în sine şi statele membre vor putea în continuare să atribuie în mod direct contracte de servicii publice feroviare, cu condiţia ca obiectivele de performanţă, ca de exemplu calitate sau punctualitatea, să fie îndeplinite. Călătorii vor putea beneficia de aceste schimbări prin servicii de mai bună calitate la preturi mai mici.
Totodată, pachetul de măsuri în domeniul feroviar va încuraja investiţiile în sectorul feroviar, iar în statele membre care au recurs la liberalizare există date care sugerează că deschiderea pieţei a avut un impact pozitiv asupra creării de locuri de muncă.
Transportul feroviar este de departe cea mai sustenabilă formă de transport şi, prin sporirea atractivităţii sale, cel de-al patrulea pachet feroviar ar trebui să permită trecerea de la alte moduri de transport mai poluante la transportul feroviar. Acest lucru ar contribui la îndeplinirea obiectivelor Uniunii Europene în materie de decarbonizare.
AUDIO: