PE: blocarea geografică a consumatorilor, nu este justificată
Conform propunerii Parlamentului European, dacă nu există limitări justificabile, consumatorii din alte țări ar trebui să aibă același acces ca cei locali.
Articol de Mihaela Mihai, 10 Decembrie 2016, 11:11
Abonamentele online pentru filme sau programe sportive ar putea fi folosite în curând și în străinătate.
Pentru ca măsura să intre în vigoare, Parlamentul european poartă discuții cu guvernele din statele membre ale Uniunii.
Plecaţi în vacanţă sau într-o călătorie de afaceri, europenii nu pot vedea de multe ori emisiunea sau serialul favorit pentru că abonamentul online pe care îl folosesc acasă nu funcționează în străinătate din cauza restricțiilor privind drepturile de autor.
AUDIO: Europa la zi.EuranetPlus.
Acest lucru s-ar putea însă schimba în curând, pentru că membrii Comisiei pentru afaceri juridice a Parlamentului European şi-au dat acordul pentru propunerea prin care consumatorul ar urma să aibă dreptul să își folosească abonamentul online pentru filme sau alt tip de conținut digital și în timpul șederii într-o altă țară a Uniunii.
În opinia parlamentarilor europeni, cei care plătesc pentru un serviciu online – pentru a vedea filme, muzică sau programe sportive – ar trebui să își poată folosi abonamentul şi în afara țării, dar numai dacă este vorba de o şedere temporară şi doar dacă fac dovadă că au plătit un abonament în țara de reședintă”.
Pentru a putea intra în vigoare, noile reguli au acum nevoie și de acordul statelor membre ale Uniunii. Este motivul pentru care parlamentarii europeni încep negocieri cu guvernele naționale.
Pe de altă parte, subiectul readuce în discuţie controversata practică a blocării geografice. Este metoda pe care o folosesc anumiți comercianți online pentru a limita sau diferenția accesul consumatorilor din alte țări.
Parlamentul European a afirmat încă din ianuarie că blocarea geografică a consumatorilor, pe baza adresei IP, a codului poștal sau a țării emitente de carduri de credit, nu este justificată şi a cerut ca practica să fie oprită.
Conform propunerii, dacă nu există limitări justificabile, consumatorii din alte țări ar trebui să aibă același acces ca cei locali.
Totodată nu este pentru prima oară când Parlamentul european pledează pentru o actualizare a normelor din sectorul audiovizual cu scopul de a echilibra posturile tradiționale și producătorii online de servicii media. Aceste actualizări ar urma să include reguli mai flexibile în ceea ce privește publicitatea și protejarea minorilor pe platformele cu clipuri video.
Andrus Ansip, vicepreședinte al Comisiei Europene, responsabil pentru sectorul pieței unice digitale, este de părere că „toti cei implicați în această piață, furnizorii tradiționali și cei online, trebuie să urmeze aceleași reguli, fără discriminare”.