CE: reguli dure pentru omologarea autoturismelor
Comisia Europeană pregătea deja modificarea așa-numitului cadru de omologare pentru autovehicule înainte de dezvăluirile apărute în scandalul Volkswagen.
30 Ianuarie 2016, 10:38
Comisia Europeană înăsprește regulile pentru omologarea autoturismelor și pentru supravegherea pieței auto, după scandalul Volkswagen.
Vrea să se asigure că oamenii nu vor mai fi înșelați și că standardele de mediu și siguranță rutieră sunt pe deplin respectate.
Comisia Europeană pregătea deja modificarea așa-numitului cadru de omologare pentru autovehicule înainte de dezvăluirile apărute în scandalul Volkswagen.
Dar, acest caz a demonstrat că este nevoie de reforme mai ambițioase pentru a asigura consumatorii că producătorii respectă cu strictețe cerințele UE.
Audio: Europa la zi. Euranet Plus.
Așa a explicat Jyrki Katainen, vicepreședintele CE pentru locuri de muncă, investiții și competitivitate, necesitatea noilor reglementări:
"Dezvăluirile făcute de grupul Volkswagen nu au fost numai șocante, dar au evidențiat faptul că sistemul care permite vehiculelor să fie introduse pe piață trebuie îmbunătățit în continuare. În cadrul unei piețe unice în care produsele circulă liber, este esențial ca toate părțile să respecte regulile jocului".
Viitorul regulament va da dreptul statelor membre și Comisiei să facă controale prin sondaj ale vehiculelor aflate deja pe piață. Şi, să dea amenzi de până la 30 000 de euro pentru fiecare maşină care prezintă un risc major pentru siguranța rutieră sau pentru mediu.
Acum procedurile oficiale de testare nu reflectă condițiile reale de conducere. Permit producătorilor să optimizeze anumite condiții de testare și, prin urmare, să obțină un consum de carburant și emisii poluante mai mici. Dar, în realitate, arată un raport al Agenției Europene de Mediu, pentru unele substanțe din gazul de eșapament, există o diferență semnificativă între măsurătorile oficiale și performanțele vehiculului pe drum.
Este cazul oxidului de azot, un poluant major, care este evacuat în cantități și de șapte ori mai mari în condiții de conducere reale decât la testele oficiale. La fel, vehiculele noi pot produce cu până la 40% mai mult dioxid de carbon decât indică măsurătorile de la teste.
Propunerea de reglementare a Comisiei urmărește să elimine aceste diferențe. În plus, producătorul va trebui să ofere accesul la sistemele informatice ale vehiculului unde se pot ascunde softuri care înşeală testele, așa cum s-a întâmplat la masinile grupului Volskwagen.
Viitorul regulament modifică semnificativ şi cadrul de omologare a maşinilor noi. Acum în majoritatea statelor membre autoritățile naționale de omologare nu au facilități de testare și desemnează companii specializate care să certifice faptul că un model de vehicul îndeplinește toate cerințele UE.
Problema este că aceste companii sunt plătite direct de către producătorii de automobile și astfel pot apărea conflicte de interese și se compromite caracterul independent al procedurii de omologare. Noul regulament va elimina aceste legături financiare. El a fost deja trimis la Parlamentul european pentru adoptare.