Avantaje pentru producătorii UE din domeniul laptelui şi al cărnii de porc
Evaluarea se concentrează pe efectele pe care le-ar putea avea liberalizarea reciprocă a tarifelor de import între Uniune și parteneri comerciali relevanţi.
Articol de Mihaela Mihai, 18 Noiembrie 2016, 10:28
Producătorii europeni din domeniul laptelui şi al cărnii de porc vor avea de câştigat în următoarea perioadă de pe urma acordurilor comerciale încheiate sau negociate de Uniune cu alte ţări şi organizaţii.
Concluzia privind beneficiile din sectorul european al laptelui şi al cărnii de porc, domenii care au avut de pierdut până acum, apare într-un studiu economic care oferă informații prețioase cu privire la efectele potențiale ale unor acorduri comerciale.
Studiul ilustrează potențialul produselor agricole europene pe piața mondială şi evidențiază sensibilitatea anumitor domenii, cum ar fi cel al cărnii de vită şi al orezului.
AUDIO: Europa la zi.
Dobândirea unor cunoștințele detaliate cu privire la impactul potențial va permite Comisiei să fie mai bine pregătită în cadrul negocierilor.
Evaluarea se concentrează pe efectele pe care le-ar putea avea liberalizarea reciprocă a tarifelor de import între Uniune și parteneri comerciali relevanţi.
Totuşi, analiza nu acoperă întreaga gamă a produselor agricole.
Nu au putut fi cuantificate posibilele câștiguri aduse de produse importante, cum sunt fructele și legumele, vinul, uleiul de măsline și alimentele prelucrate în general (care reprezintă 70 la sută din valoarea exporturilor de produse agroalimentare ale Uniunii) - și nici câștigurile obținute prin îmbunătățirea protecției indicațiilor geografice.
Studiul a fost comandat la începutul anului de comisarul european pentru agricultură, Phil Hogan, la cererea mai multor state membre.
Rezultatele apar la scurt timp după încheierea cu mari emoţii a Acordului de Liber Schimb Uniunea Europeană – Canada.
Documente similare sunt negociate acum cu Statele Unite, dar discuţiile au intrat într-un punct mort, şi cu Mercosur, o organizaţie care grupează mai multe state din America de Sud. În acest ultim caz sunt divergenţe majore în ceea ce priveşte comerţul cu produse agricole, după cum semnala în vară preşedintele Argentinei, Mauricio Macri, chiar în timpul unei vizite la Bruxelles.
Mai trebuie spus că studiul coincide cu adoptarea de către Comisia Europeană a strategiei pentru anul viitor de promovare a produselor agricole europene. Bugetul este de 133 milioane de euro, în creștere față de cele 111 milioane de euro alocate în acest an.