Studiu: Dezvoltarea industriei producătoare de vehicule inteligente
În Comisia pentru transporturi din Parlamentul European va fi prezentată azi o analiză a dezvoltării industriei producătoare de vehicule inteligente.
Articol de Victor Gheorghe, 26 Aprilie 2016, 09:40
În Comisia pentru transporturi din Parlamentul European va fi prezentată azi o analiză a dezvoltării industriei producătoare de vehicule inteligente.
Studiul prezentat azi în faţa eurodeputaţilor se referă la stadiul în care se află cercetarea şi producţia de vehicule fără pilot atât în interiorul cât şi în afara Uniunii Europene.
Autorii analizei îmapart maşinile pe niveluri de automatizare de la 1 la 5 şi spun că există două abordări pentru dezvoltarea acestor tipuri de vehicule pentru pasageri în următoarele câteva decenii.
AUDIO: Agenda europeana. Euranet Plus.
Astfel, se preconizează că sistemele automatizate de la nivelul 2 până la 4 vor fi fezabile pe termen scurt (următorii 5-10 ani) și pe termen mediu (10-20 de ani).
În ceea ce priveşte abordarea revoluționară a problemei, este de așteptat ca producţia vehiculelor de nivel 5, automatizate sută la sută, să se facă pe scară largă într-un orizont de timp mai îndepărtat (peste 20 de ani)
Şi asta pentru că perfecţionarea acestor sisteme tehnologice avansate, precum și modificarea cadrelor de reglementare naționale și internaționale actuale durează mai mult.
În teorie, unul dintre punctele forte ale vehiculelor fără pilot ar fi siguranța rutieră, având în vedere că în prezent, 90% din accidentele de pe şosele se produc din cauza unor erori umane.
Cu toate acestea, specialiştii atrag atenţia că, deocamdată, performanța efectivă de siguranță a sistemelor automatizate nu a fost demonstrată.
O serie de probleme tehnice încă mai trebuie puse la punct. Este vorba despre capacitatea acestor sisteme de a răspunde adecvat la condițiile meteorologice sau de vizibilitate precum şi de a recunoaşte în mod corect obstacolele şi elementele de infrastructură.
De asemenea, nu sunt încă eliminate riscurile potențiale ce pot apărea la comutarea de la controlul automat la cel manual.
Mai mult, se pare că până în prezent există o slabă coordonare a acțiunilor unor jurisdicții diferite pentru a permite testarea prototipurilori pe drumurile publice.
Între altele, autorii studiului mai consideră că prin programele de cercetare ar trebui să se stabilească standarde de siguranţă care să însoțească evoluțiile tehnologice şi care să împiedice posibile disfuncționalități ale pieței.