Situaţia transporturilor rutiere din Uniunea Europeanã
Evenimentul este organizat de Comitetul Economic şi Social European şi Consiliul Economic şi Social al Marelui Ducat al Luxemburgului, ţarã care deţine preşedinția semestrială.
Articol de Laurenţiu Văduva, 11 Noiembrie 2015, 11:00
Situaţia transporturilor rutiere din Uniunea Europeanã - inclusiv ilegalitãţile care se comit în acest domeniu - şi chestiunile privind interconectarea infrastructurii rutiere vor fi dezbãtute astãzi şi mâine, la Luxemburg, în cadrul unei conferinţe speciale.
Evenimentul este organizat de Comitetul Economic şi Social European şi Consiliul Economic şi Social al Marelui Ducat al Luxemburgului, ţarã care deţine preşedinția semestrialã a Uniunii Europene.
Documentul pe baza căruia se vor purta dezbaterile de astăzi este Avizul Comitetului Economic şi Social European pe tema Pieţei Interne a transportului internaţional de mărfuri, a dumpingului social şi a operaţiunii de cabotaj.
Audio: Agenda europeana.
Dumpingul social constă în practici care încalcă sau încearcă să eludeze reglementările sociale ale Uniunii sau cele privind accesul la pieţe, pentru a obţine avantaje competitive.
Un exemplu sunt aşa-numitele „societăţi de tip cutie poştală” - adică firme fictive create de întreprinzători din state dezvoltate ale Uniunii în alte ţări membre, mai sărace şi cu fiscalitate, standarde sociale şi de muncă scăzute.
Mai există operaţiunile de cabotaj rutier, care înseamnă, practic, transportul de mărfuri şi pasageri între două puncte de pe teritoriul aceluiaşi stat, dar de către operatori care provin dintr-o altă ţară.
Sunt doar două exemple de activităţi care, în absenţa unei legislaţii europene adecvate şi uşor aplicabile, determină încălcări care duc, în final, la concurenţă neloială şi privarea oamenilor de drepturi fireşti.
Şoferi din state membre mai sărace plătiţi sub nivelul ţării în care operează, condiţii de muncă improprii, ore mai multe de condus, neplata asigurărilor sociale de către angajator şi alte abuzuri.
Iată ce declara Comisarul European pentru Transporturi, Violeta Bulc, în luna iunie 2015:
„Prea adesea, şoferi de camion precum Radu, de 30 de ani, din Bucureşti, sunt angajaţi prin intermediul unui amestec foarte complex de companii, subsidiare, agenţii aflate în diferite state membre, unele dintre ele neavând o existenţă reală. Drept rezultat, aceşti şoferi sunt angajaţi la costurile cele mai mici posibile şi nu sunt protejaţi faţă de nici una din problemele care pot apărea”.
Lupta împotriva dumpingului social este o prioritate a actualei Comisii Juncker, iar preşedinţia luxemburgheză îi acordă o atenţie aparte.
La Luxemburg se va vorbi astăzi despre situaţia din Uniunea Europeană din acest punct de vedere şi despre modalităţile de combatere a fenomenului.
Mâine se va vorbi despre integrarea infrastructurii de transport transfrontaliere.
Preşedinţia luxemburgheză se aşteaptă ca ideile exprimate la această conferinţă să completeze dezbaterile asupra viitorului „Road Package” – Pachetul de legi şi regulamente pe tema transporturilor rutiere pe teritoriul Uniunii Europene, care va fi publicat de Comisie anul viitor.