Propuneri pentru îmbunătăţirea Fondului de Solidaritate al UE
Noul regulament va permite accelerarea plății ajutoarelor, precum și introducerea plăților în avans, pe care Comisia Europeană le va putea face la cerere, în urma dezastrelor.
Articol de Victor Gheorghe, 25 Iulie 2013, 17:08
Comisarul european pentru politica regională, Johannes Hahn, va prezenta miercuri propunerea Comisiei privind accelerarea și simplificarea intervenției Fondului de Solidaritate al UE în urma dezastrelor.
Scopul principal al propunerii este acela de a accelera și de a simplifica utilizarea fondului.
Odată aprobat de către Parlamentul European și statele membre, noul regulament va permite accelerarea plății ajutoarelor, precum și introducerea plăților în avans, pe care Comisia le va putea face la cerere.
Va fi astfel posibilă o reacție mai rapidă în zonele afectate de dezastre.
Aceste modificări urmăresc, de asemenea, clarificarea condițiilor de eligibilitate, în special în cazul dezastrelor regionale, precum și încurajarea statelor membre în sensul implementării unor măsuri de prevenire a riscurilor mai eficiente.
Audio: Reacție mai rapidă în zonele afectate de dezastre.
Principiile fondului rămân neschimbate, fiind vorba de o metodă de finanțare în afara bugetului normal al Uniunii Europene.
Se preconizează că propunerea va fi adoptată de către Comisie joi ca propunere legislativă formală.
Propunerea de miercuri este, practic, o nouă tentativă a Comisiei de modificare a regulamentului privind Fondul de solidaritate.--fb1
În 2005, o propunere în acest sens viza extinderea domeniului de aplicare şi coborârea pragurilor care permit intervenţia în caz de catastrofă.
Majoritatea statelor membre nu au acceptat însă aceste modificări, în principal din cauza preocupărilor legate de posibile cerinţe bugetare suplimentare.
Prin urmare, Comisia a retras textul legislativ înaintat în 2005.
23 de țări europene au beneficiat deFondul de Solidaritate al UE
Totuși, Comisia consideră că funcţionarea Fondului de solidaritate poate fi îmbunătăţită considerabil cu un minimum de schimbări ale regulamentului în vigoare – fără a afecta scopul şi caracterul acestuia sau aspectul financiar şi volumul subvenţiilor permise.
Acţiunile eligibile pentru finanţare ar rămâne aceleași: repunerea imediată în funcţiune a infrastructurii şi a echipamentelor în domeniul energiei, apei potabile, apelor uzate, transportului, telecomunicaţiilor, sănătăţii şi învăţământului.
Punerea la dispoziţie a unor spaţii de cazare temporare şi a serviciilor de urgenţă, pentru a acoperi nevoile imediate ale populaţiei.
Securizarea imediată a infrastructurilor de prevenire şi luarea unor măsuri de protecţie a patrimoniului cultural. Curăţarea zonelor sinistrate, inclusiv a zonelor naturale.
De reținut că Fondul de Solidaritate al Uniunii Europene nu a fost creat cu scopul de a acoperi toate costurile generate de dezastrele naturale.
Fondul se limitează, în principiu, la pagubele care nu fac obiectul asigurărilor şi nu compensează pierderile suferite de persoanele fizice.
De la înfiinţare, în 2002, Fondul de Solidaritate al Uniunii Europene a intervenit în cazul unui număr de 52 de dezastre, acoperind o gamă largă de catastrofe precum inundații, incendii, cutremure, furtuni și secetă.
Până acum, 23 de țări europene au beneficiat de aceste ajutoare.
Clic aici pentru a accesa lista tuturor intervenţiilor realizate în cadrul Fondului de Solidaritate al UE |
Encouraging Investment in prevention and reducing diaster risk also key part of new rules for improving #EU#Solidarity Fund @KGeorgievaEU
— Johannes Hahn (@JHahnEU) July 25, 2013