Proiect de raport în cazul emisiilor de noxe la autovehicule
Proiectul de raport întocmit de Comisia de anchetă pentru măsurarea emisiilor de noxe în sectorul autovehiculelor conține dovezi ale deficiențelor în aplicarea legii.
Articol de Victor Gheorghe, 12 Ianuarie 2017, 10:35
În Parlamentul European va avea loc astăzi prima dezbatere publică pe tema concluziilor și recomandărilor Comisiei de anchetă pentru măsurarea emisiilor de noxe în sectorul autovehiculelor.
Proiectul de raport întocmit de Comisia de anchetă pentru măsurarea emisiilor de noxe în sectorul autovehiculelor conține dovezi ale deficiențelor în aplicarea legii de către statele membre ale Uniunii Eutropene.
AUDIO: Agenda europeana. Euranet Plus.
Proiectul este rezultatul unor cercetări intensive făcute timp de 10 luni pentru a reconstitui evenimente și a colecte probe, în special cu privire la rolul Comisiei și al statelor membre înainte și după scandalul măsluirii testelor privind emisiile de noxe.
Scandalul a început la 18 septembrie 2015, când Agenția pentru Protecția Mediului a Statelor Unite a avertizat producătorul de autoturisme Volkswagen cu privire la programarea frauduloasă a motoarelor diesel produse în intervalul 2009-2015.
Acestea respectau normele de poluare în materie de oxizi de azot doar în condiții de laborator, dar depășeau cu până la 35 de ori limita legală în condiții normale de exploatare. Aceasta este și principala temă de cercetare a Comisiei de anchetă a Parlamentului European.
Raportul prezintă dovezi cu privire la posibila utilizare a dispozitivelor interzise de către unii producători și identifică lacunele din sistemul european de omologare precum și deficiențele în punerea în aplicare a legislației privind emisiile în statele membre.
Co-raportorul Jens Gieseke remarcă efortul tuturor grupurilor parlamentare pentru a realize un raport echilibrat.
El spune că acum este vitală continuarea cooperării care trebui să se bazeze pe fapte și nu pe presupuneri sau convingeri ideologice.
„Parlamentul European trebuie să se asigure că sistemul juridic privind testarea emisiilor este îmbunătățit pentru a preveni frauda în viitor " – a spus Gieseke.
În luna ianuarie, Comisia a planificat mai multe audieri ale miniștrilor transporturilor din țările membre și ale reprezentanților marilor producători Audi și Opel.
Proiectul de raport urmează să fie supus la vot în comisie la data de 28 februarie, urmând ca votul final să fie dat în plenul Parlamentului European în aprilie.