Numărul victimelor accidentelor rutiere în UE, "în uşoară scădere"
Potrivit celei mai recente statistici, cea pe 2013, numărul deceselor rutiere a scăzut cu 8% în comparaţie cu 2012, după o altă reducere, cu 9%, faţă de 2011.
Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 24 Martie 2015, 10:52
Comisia Europeană publică, marți, statistica privind securitatea rutieră, pe anul trecut.
Numărul victimelor accidentelor rutiere este în uşoară scădere, de câţiva ani, în Uniunea Europeană.
Astfel, potrivit celei mai recente statistici, cea pe 2013, numărul deceselor rutiere a scăzut cu 8% în comparaţie cu 2012, după o altă reducere, cu 9%, faţă de 2011.
În clasament, România ocupă un nefericit loc întâi, cu cele mai multe victime.
Uniunea Europeană a stabilit un plan de acţiune în domeniul siguranţei rutiere, pentru perioada 2011-2020, plan axat pe modernizarea infrastructurii, creşterea elementelor de siguranţă a vehiculelor şi, nu în ultimul rând, creşterea gradului de educare şi formare în domeniu, cu scopul îmbunătăţirii comportamentului participanţilor la trafic. În cadrul acestui plan, Comisia publică, în fiecare an, date privind evoluţia principalilor indicatori referitori la siguranţa rutieră.
Audio: Agenda europeană. (Euranet Plus)
În timp, Uniunea Europeană a luat măsuri de ameliorare a securităţii rutiere, care le-au fost recomandate tuturor ţărilor membre.
Astfel: utilizarea centurii de siguranță este obligatorie în toate autovehiculele, inclusiv în autocare și microbuze, în toate țările din Uniune; folosirea telefonului mobil la volan, fără un dispozitiv hands-free, este interzisă; sunt obligatorii echipamentele de siguranță, atât în autovehicule, cât și pentru bicicliști sau motocicişti. În schimb, nivelul alcoolemiei admise pentru cel care se află la volan diferă de la o țară la alta, în unele dintre ele, între care şi România, fiind zero; şi limitele de viteză diferă în funcție de tipul de drum și vehicul.
În 2013, au murit pe şoselele europene 26 de mii de oameni. Iar aici, se adagă rănirile grave, care afectează pe termen lung viaţa victimelor şi a familiilor lor, având impact şi asupra societăţii, în general.
Astfel, îngrjirea persoanelor accidentate şi a celor care rămân invalide în urma unor evenimente rutiere costă anul Uniunea Europeană circa 2% din PIB. Începând din acest an, statele membre trebuie să raporteze la Bruxelles date şi despre răniţi, pe lângă cele despre morţii de pe şosele.
În documentul său „Siguranţa rutieră în Uniunea Europeană – orientări 2011-2020”, Comisia şi-a propus reducerea cu 50% atât a deceselor, cât şi a vătămărilor grave înregistrate pe drumurile europene, până în 2020.