Nouă legislaţie împotriva fraudei fiscale la nivelul Uniunii Europene
Noua legislaţie va permite sistemelor vamale europene să monitorizeze electronic punctele de plecare şi rutele transporturilor de mărfuri care ajung pe teritoriul UE.
Articol de Laurenţiu Văduva, 11 Septembrie 2015, 12:06
Parlamentul European a adoptat o nouă legislaţie care întăreşte lupta împotriva fraudei fiscale la nivelul Uniunii Europene.
Noua legislaţie va permite sistemelor vamale europene să monitorizeze electronic punctele de plecare şi rutele transporturilor de mărfuri care ajung pe teritoriul Uniunii Europene.
Elaborarea formei finale a legii a fost făcută pe baza studiilor realizate de Centrul Comun de Cercetare al Uniunii Europene (cunoscut sub numele de Joint Research Centre).
Până acum, autorităţile vamale europene nu puteau monitoriza în mod eficient acest trafic. Potrivit statisticilor, 90% din transporturile internaţionale de mărfuri sunt maritime; dintre acestea, numai două procente sunt însă controlate de inspectorii vamali. Aşadar, un mare risc de activităţi ilicite.
Audio: Agenda europeană.
Se ştie însă că navele de transport, armatorii şi clienţii acestora au acces on-line la o bază de date cu informaţiile privind ruta şi situaţia fiecărui container de mărfuri în parte. Această bază de date este cunoscută sub acronimul CSM – Container Status Messages.
Informaţiile extrase de aici pot facilita descoperirea declaraţiilor vamale false prin care unii comercianţi încearcă să evite plata taxelor vamale sau cotele de import.
Spre exemplu, sub noua lege, importatorii nu vor mai putea să declare că au adus marfa dintr-un stat, dacă monitorizarea electronică a transportului dovedeşte cu totul altă origine.
Centrul European de Cercetare al Uniunii Europene, în colaborare cu Oficiul European Anti-Fraudă OLAF şi Directoratul General pentru Impozitare şi Uniune Vamală au elaborat tehnologia de folosire a bazei de date CSM.
Aceaasta este platforma ConTraffic, care este funcţională dar se mai află încă în teste.
ConTraffic va permite sistemelor vamale înregistrate să obţină informaţii privind istoricul circulaţiei containerelor cu mărfuri pe mările şi oceanele lumii, precum şi analiza capacităţilor de risc ale transporturilor maritime.
Noua legislaţie europeană privind lupta împotriva fraudei vamale va intra în vigoare la 1 septembrie 2016.
Până atunci, platforma ConTraffic va fi folosită de Oficiul European Anti-Fraudă pentru elaborarea sistemului de lucru prin care această lege va fi aplicată. Iar Centrul European de Cercetare va continua să analizeze înregistrările şi hărţile bazei de date CSM – pe care le va pune apoi la dispoziţie autorităţilor europene.