Norme privind ajutoarele de stat pentru sectorul aviatic din UE
Comisia Europeană va adopta noile orientări privind ajutoarele de stat pentru aeroporturi şi companii aeriene din spaţiul comunitar.
Articol de Arina Petrovici, 19 Februarie 2014, 10:51
Comisia Europeană va adopta, joi, noile orientări privind ajutoarele de stat pentru sectorul aviatic european, care le vor înlocui pe cele din 1994 şi 2005, şi vor defini modul în care statele membre pot veni în sprijinul aeroporturilor şi al companiilor aeriene.
Potrivit Executivului de la Bruxelles, în timpul perioadei de tranziţie, noile norme vor oferi în special criterii de compatibilitate privind ajutoarele de exploatare pentru aeroporturi, care nu sunt permise de orientările actuale.
În prezent, finanţarea din fonduri publice a aeroporturilor şi a companiilor aeriene din statele membre este evaluată de Comisia Europeană, în baza orientărilor din domeniul aviaţiei din 2005.
Audio: Norme privind ajutoarele de stat pentru sectorul aviatic din UE.
În contextul schimbărilor înregistrate pe piaţă în ultimii zece ani, Comisia a iniţiat o revizuire a acestor norme, prima consultare publică având loc în 2011, iar a doua în iulie anul trecut.
În urma acesteia, Bruxelles-ul a anunţat că vrea să reducă ajutoarele de stat pentru aeroporturile care deservesc mai mult de cinci milioane de pasageri pe an, precum şi subvenţiile pentru companiile aeriene low-cost, care vor să lanseze noi rute în ideea de a încuraja competiţia.
Comisia Europeană a mai precizat că vrea să oprească acordarea ajutoarelor de stat şi pentru aeroporturile regionale cu mai mult de 200 mii de pasageri pe an.
Propunerea Comisiei va păstra concurenţa corectă, indiferent de modelul de afaceri, de la companii aeriene naţionale la companii low-cost şi de la aeroporturi regionale la mari aeroporturi - a dat asigurări comisarul pentru concurenţă, Joaquin Almunia.
Criticii susţin că industria aeriană primeşte în medie ajutoare de stat în valoare de trei miliarde de euro pe an, astfel, măsura Comisiei poate fi bună, dacă ne raportăm la rezultatele financiare ale marilor aeroporturi europene, care se suţin din taxele de aeroport ale pasagerilor, în urma cărora se acumulează venituri consistente.
Însă, în România, majoritatea aeroporturilor va avea de suferit, în condiţiile în care acestea depind de ajutorul de stat.
Conform statisticilor, transportul aerian are o contribuţie importantă la economia europeană cu 15 milioane de zboruri pe an, 822 milioane de pasageri transportaţi spre şi dinspre aeroporturile europene în 2011, o reţea de 460 de aeroporturi şi locuri de muncă pentru 2,3 milioane de persoane. Industria aeriană aduce peste 140 miliarde de euro la Produsul Intern Brut al Uniunii Europene.