În dezbatere, noi norme de poluare auto
Una dintre modificările de bază se referă la introducerea testelor reale de control al normelor de poluare.
Articol de Victor Gheorghe, 03 Februarie 2016, 09:25
Parlamentul European, reunit în plen la Strasbourg, se va pronunța prin vot asupra unei propuneri a Comisiei Europene de modificare a normelor de poluare Euro 6.
După scandalul Volkswagen, Comisia Europeană a elaborat o serie de modificări pentru îmbunătățirea calității și a caracterului independent al procedurilor de încercare a vehiculelor și consolidarea supravegherii vehiculelor aflate deja în circulație.
Una dintre modificările de bază se referă la introducerea testelor reale de control al normelor de poluare.
Audio: Agenda europeana. Euranet Plus.
Cu alte cuvinte, aceste teste nu se vor mai face în laborator, ci în condiții reale de conducere pe drumurile publice.
O altă modificare se referă la norma de poluare Euro 6, potrivit căreia fiecare autoturism trebuie să emită cel mult 80 de miligrame de oxizi de azot per kilometru.
În dezbaterile de acum câteva săptămâni din Parlamentul European, comisarul pentru piața internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri, Elzbieta Bienkowska, susținea ca s-a ajuns la o înțelegere cu statele membre, în acest sens.
Adică producătorii vor putea comercializa până în 2019 autoturisme care au emisii de până la 160 mg/km, iar după 2019, constructorilor li se va permite să depășească norma Euro 6 cu 50%, mergând până la un maxim de emisii de 120 mg/km.
Potrivit comisarului european, în prezent, emisiile de noxe ale mașinilor diesel sunt, în medie, de 400 mg/km, iar noile reglementări ar duce la diminuarea lor.
Propunerea Comisiei Europene nu a fost însă validată de Comisia pentru mediu, sănătate publică și siguranța alimentelor din Parlamentul European.
Într-un proiect de rezoluție, europarlamentarii din această comisie au constatat că, de fapt, proiectul de regulament al Comisiei ar fi o derogare de facto acordată producătorilor auto care trebuie să respecte anumite limite de emisii de noxe prevăzute în legile europene în vigoare.
Principala observație se referă la permisiunea de a emite 160 mg/ km oxid de azot în testul real de conducere, aplicabilă tuturor vehiculelor noi de la septembrie 2019, adică la patru ani de la intrarea în vigoare a Euro 6.
Potrivit raportorului de aviz, proiectul Comisiei subminează profund nu numai regulamentele în sine, ci și credibilitatea organelor de reglementare ale Uniunii Europene.
Prin urmare, semnatarii rezoluției invită Comisia Europeană să retragă proiectul de regulament și să prezinte o nouă propunere până la 1 aprilie 2016.