Îmbunătăţirea protecţiei consumatorilor la nivel european
Comisia Europeană doreşte îmbunătăţirea reţelei paneuropene de autorităţi însărcinate cu aplicarea legislaţiei referitoare la protecţia consumatorilor.
Articol de Adriana Leu, 16 Octombrie 2013, 12:30
Comisia Europeană a iniţiat o consultare cu mediul de afaceri, consumatorii şi organizaţiile de protecţie a lor pentru a identifica cele mai bune modalităţi de întărire a protecţiei a acestora la nivel transfrontalier.
Uniunea Europeană are 500 de milioane de consumatori care ar trebui să beneficieze de aceleaşi drepturi, indiferent dacă îşi fac cumpărăturile în ţara de origine, în alt stat comunitar, sau online, este poziţia fermă a instituţiilor europene.
Este şi motivul pentru care Neven Mimica, comisarul european pentru protecţia consumatorilor face din îmbunătăţirea aplicării drepturilor europene în domeniu o prioritate a sa, fară însă a fi sporită birocraţia.
Revizuirea va sta la baza activităţilor curente ale Comisiei Europene dedicate îmbunătăţirii reţelei paneuropene de autorităţi însărcinate cu aplicarea legislaţiei referitoare la protecţia consumatorilor.
Audio: Îmbunătăţirea protecţiei consumatorilor la nivel european.
Această reţea are un rol vital în garantarea faptului că cetăţenii din întreaga Uniune Europeană beneficiază de drepturi egale, fără discriminare în funcţie de locul sau de la cine îşi fac cumpărăturile.
Consultarea este deschisă până la 31 ianuarie şi se desfăşoară pe pagina de internet a Comisiei Europene destinată sănătăţii şi consumatorilor.
Instituţia Europeană doreşte să afle cum pot fi ajutate autorităţile din fiecare stat pentru ca lupta împotriva încălcărilor legislaţiei în materie de protecţie a consumatorilor să fie mai eficientă şi ce sancţiuni ar fi recomandate împotriva practicilor ilicite.
Practic, revizuirea ar trebui să contribuie la dezvoltarea unor indicatori mai buni şi la identificarea oportunităţilor de punere în comun a datelor, pentru îmbunătăţirea metodologiilor de aplicare a legislaţiei, se precizează într-un comunicat.
Regulamentul Uniunii Europene privind cooperarea în materie de protecţie a consumatorului crează o relaţie între autorităţile naţionale pentru protecţia consumatorilor, printr-o reţea paneuropeană de asigurare a respectării legislaţiei; astfel autorităţile unui stat care constată încălcarea drepturilor consumatorilor pot apela la omoloagele sale din statul membru în care se află sediul comerciantului, sau ţările se pot alerta reciproc despre practicile frauduloase descoperite.
Comisia Europeană atrage atenţia că practicile ilegale se răspândesc rapid în întreaga Uniune şi pot afecta un număr mare de consumatori ca urmare a dezvoltării comerţului on-line.
Dealtfel, peste 50 % dintre consumatorii europeni susţin că cele mai mari şanse să întâlneasă practici ilegale sunt pe internet.