Forum privind domeniul concurenţei
În Elveţia, începe joi un prestigios forum pe tema dreptului european şi internaţional în domeniul concurenţei.
Articol de Victor Gheorghe, 15 Mai 2014, 11:43
Acest forum anual este un prilej de întâlnire pentru aproximativ 200 de participanţi din avocatură, lumea afacerilor, mediul academic şi autorităţile publice.
Ediţia din acest an va fi deschisă de vicepreşedintele Comisiei Europene, responsabil de politica în domeniul concurenţei, Joaquín Almunia.
El va prezenta şi susţine politica europeană în domeniu. Aceasta se bazează pe monitorizarea şi, unde este cazul, blocarea acordurilor anticoncurenţiale, în special a cartelurilor, oprirea abuzurilor de poziţie dominantă, controlul fuziunilor, achiziţiilor şi ajutoarelor de stat.
Audio: Forum privind domeniul concurenţei.
Pentru a garanta punerea în aplicare a legislaţiei în domeniul concurenţei, Comisia dispune de o serie de prerogative, cum ar fi dreptul de a iniţia o investigaţie privind un anumit sector al economiei, de a desfăşura audieri şi de a acorda exceptări.
De asemenea, guvernele statelor membre au datoria de a informa în prelabil Comisia în legătură cu evenutalele măsuri de sprijin pe care intenţionează să le ia în favoarea anumitor întreprinderi.
Una dintre temele forumului de la St. Gallen este politica din domeniul concurenţei din perioadele de criză.
Aici intervine în discuţie şi principalul instrument al Comisiei Europene, de la izbucnirea crizei financiare, în 2008 şi 2009: controlul ajutoarelor de stat.
Comisia a pus rapid în aplicare un regim special al ajutoarelor de stat, pentru a controla operaţiunile de salvare a băncilor aflate în dificultate de către guverne, astfel încât să garanteze stabilitatea sistemului financiar în sens mai larg.
Regimul special în cauză a fost de asemenea conceput pentru a asigura buna funcţionare a pieţei unice.
De remarcat faptul că în acest an Comisia Europeană a adoptat un nou set de orientări pentru acordarea ajutoarelor de stat în domeniul energiei şi protecţiei mediului.
Noile orientări înlocuiesc pe cele din 2008, după ce s-a observat că o mare parte a cheltuielilor publice a fost utilizată de statele membre la promovarea surselor de energie regenerabile, precum ce eoliană sau solară, dar şi pentru proiecte de infrastructură sau măsuri de garantare a aprovizionării cu energie.